Bab
1 : Pengertian Tasawwuf
Pelbagai
definisi Tasawwuf dari segi bahasa yang dikemukakan oleh ulama-ulama
antaranya ialah sufah, suf, suffah , suffi, sof, sofwah, sof,
sufanah,sufah al-qafa, sofa’ namun perkataan sofa’ yang bermaksud
kebersihan jiwa daripada kekotoran dunia adalah pendapat yang sahih dan
dipersetujui oleh kebanyakan ulama berdasarkan kekuatannya dari segi
bahasa. Definisi Tasawwuf dari sudut istilah juga mempunyai pelbagai
takrif bahkan mencapai sehingga dua ribu pentakrifan sebagaimana yang
dinyatakan oleh Syeikh Zarruq r.a. iaitu wujudnya pelbagai definisi
Tasawwuf di kalangan ulama-ulama adalah berdasarkan pengalaman rohani
yang mereka alami dalam mujahadah mereka menuju kepada Allah.
Al-Sya’rani
mendefinisikan Tasawwuf sebagai “Ilmu yang terbit di dalam hati para
wali apabila mereka mempraktikkan Al-Quran dan Al-Sunnah. Sebagaimana
ilmu yang terbit daripada ulama-ulama fiqh, setiap amalan yang dilakukan
dengan panduan kedua-duanya akan menerbitkan pelbagai ilmu, adab-adab,
rahsia-rahsia dan hakikat yang tidak dapat diungkapkan secara lisan,
dengan syarat jika amalan itu bebas daripada kecacatan dan
kehendak-kehendak hawa nafsu.
Syeikh
Ahmad Zarruq pula mendefinisikan Tasawwuf sekaligus mengklasifikasikan
ilmu Tasawwuf, Feqah, Usuluddin yang menjadi kewajipan terhadap semua
mukallaf mempelajari dan mengamalkan ketiga-tiga ilmu tersebut,
“Tasawwuf ialah suatu ilmu bertujuan memperbaiki hati dan
mentafridkannya hanya kepada Allah Ta’ala semata-mata tanpa yang lain.
Ilmu Feqah bertujuan membetulkan amalan, menjaga peraturan dan
menzahirkan hikmah terhadap hukum-hakam, Ilmu Usul (Ilmu Tauhid)
untuk memantapkan muqaddimah keimanan dengan dalil-dalil serta menghiasi
iman dengan keyakinan, ia seumpama ilmu perubatan yang bertujuan
menjaga badan, ilmu nahu yang memperbetulkan lidah serta bermacam-macam
lagi ilmu yang lain”.
0 komentar:
Posting Komentar