Bab
3 : Konsep Tasawwuf
Tasawwuf
selalu diberikan gambaran yang menyentuh sudut-sudut tertentu sahaja
terutamanya ketinggian akhlak, kezuhudan, peribadatan dan kekeramatan
lahiriah. Menggambarkan tasawwuf dengan gambaran-gambaran tersebut
ternyata tidak tepat dan tidak menyentuh intipati sebenar dan menyeluruh
tentang tasawwuf itu. Pengertian sebenar tasawwuf itu ialah pencapaian
darjat ihsan yang digambarkan dalam hadis Nabi Muhammad S.A.W. yang
bermaksud :
“ihsan itu ialah engkau beribadah kepada Allah seolah-olahnya engkau
melihat-Nya, sekiranya engkau tidak melihat-Nya maka sesungguhnya Dia
melihat engkau”.
(Hadis Riwayat Muslim)
Hakikat ihsan itu tercapai dengan dua perkara iaitu ibadah yang
sempurna lagi berterusan dan kehadiran hati, kesedaran jiwa, serta
penyaksian batin terhadap makna-makna ketuhanan (hakikat-hakikat tauhid)
dalam ibadah tersebut. Penyaksian batin ini diistilahkan oleh ulama
tasawwuf sebagai muraqabah dan mushahadah dan ia mempunyai beberapa
tingkatan tertentu. Pencapaian mushahadah ini akan membuahkan berbagai
ahwal dan maqamat. Dari sinilah timbulnya berbagai persoalan tasawwuf
yang dibicarakan secara panjang lebar oleh ahli sufi dalam karya-karya
mereka.
Dengan kata lain, hakikat sebenar tasawwuf itu ialah tercapainya
kebersihan diri, zahir dan batin. Kebersihan zahir membawa maksud
keterikatan anggota lahiriah manusia dengan peraturan atau hukum-hukum
agama iaitu apa yang diistilahkan sebagai ibadah. Kebersihan batin pula
bermaksud kebersihan hati daripada sifat-sifat tercela (takhalli) dan
terhiasnya ia dengan sifat-sifat terpuji (tahalli) iaitu apa yang
disebut sebagai `ubudiyyah. Manakala kemuncak kebersihan batin manusia
itu ialah terbuangnya sesuatu yang lain daripada Allah dari lubuk hati
dan zahir kebenaran Allah di hati itu (tajalli) sehingga ia dapat
melihat dengan jelas tanda-tanda keagungan-Nya dan merasai kehebatan-Nya
iaitu apa yang dinamakan `ubudah. Kebersihan batin inilah yang membawa
kepada tercapainya darjat ihsan seperti yang digambarkan dalam hadis.
Pengertian
tasawwuf seperti inilah yang dapat dilihat pada definisi yang diberikan
oleh Shaykh `Abd al-Qadir al-Jilani. Menurut beliau, tasawwuf itu ialah
penyucian hati (tasfiyah) daripada sesuatu yang lain dari Allah. Shaykh
Ahmad Zaruq telah meneliti definisi-definisi yang telah dikemukakan
oleh para ulama tasawwuf dan membuat kesimpulan dengan menyatakan bahawa
tasawwuf telah dihurai, ditafsir dan didefinisikan sejumlah hampir dua
ribu. Semua itu terhimpun atau merujuk kepada satu pengertian sahaja
iaitu “benarnya tawajjuh hati kepada Allah”. Permulaan tawajjuh hati itu
ialah terhasilnya intibah (kesedaran jiwa) yang membawa kepada taubah
yang benar. Pertengahannya ialah merasai ahwal dan mencapai maqamat.
Kesudahannya pula ialah tertumpu pandangan hati hanya kepada Allah
semata-mata, tidak kepada yang lain dari-Nya. Di sinilah terhasilnya
mushahadah dan inilah kemuncak ihsan.
0 komentar:
Posting Komentar