Bab
5 : Beberapa Elemen Asasi Tasawwuf
Terdapat
beberapa elemen yang membentuk tasawwuf. Antara elemen utama yang
membentuk tasawwuf itu ialah kesucian diri (safa’) dan penyaksian hati,
peribadatan, ahklak dan kezuhudan.
i-Kesucian Diri dan Penyaksian Hati
Kesucian
diri merupakan intipati bagi tasawwuf. Ia bermaksud sucinya diri
daripada pelanggaran terhadap hukum syariat, sifat-sifat kecelaan,
pegangan atau keyakinan yang batil dan juga tumpuan, tilikan serta
pergantungan hati kepada sesuatu yang lain daripada Allah. Kesucian diri
ini akan membawa kepada penyaksian hati terhadap kebenaran ketuhanan
Allah, keagungan, keindahan dan kesempurnaan-Nya. Pencapaian penyaksian
hati ini akan membuahkan keyakinan yang mantap selain akhlak yang mulia
dan ibadat yang murni.
Elemen
kesucian diri ini dapat dilihat dalam banyak takrifan yang diberikan
oleh para ulama tasawwuf antaranya ialah takrifan yang dikemukakan oleh
Shaykh Abu Bakr al-Kattani, Shaykh Abu Sa`id al-Kharraz dan Shaykh `Abd
al-Qadir al-Jilani. Dalam mentakrifkan tasawwuf, al-Kattani
menyebut bahawa tasawwuf itu ialah kesucian diri (safa’) dan penyaksian
hati (mushahadah). al-Kharraz telah ditanya tentang sufi lalu menjawab
bahawa “(sufi itu ialah) orang yang tuhannya telah membersihkan hatinya
sehingga hatinya dipenuhi dengan cahaya hidayah dan orang yang berada
dalam kelazatan dengan mengingati Allah. al-Jilani pula menjelaskan
bahawa asal perkataan sufi itu ialah sufiya yang di ambil dari perkataan
al-musafat. Kerana itu dikatakan bahawa sufi itu ialah orang yang
bersih daripada penyakit-penyakit nafsu, bebas (bersih) daripada
sifat-sifat kecelaannya, melalui jalan-jalan kesufian yang terpuji,
berpegang dengan hakikat-hakikat kebenaran dan tidak tenteram
(cenderung) hatinya kepada sesuatu makhluk.
ii-Peribadatan
Tasawwuf juga
mengandungi elemen peribadatan iaitu kesungguhan, ketekunan, ketertiban
dan keikhlasan dalam melaksanakan amal ibadah. Ini bererti sufi itu
ialah orang yang menekuni amal ibadah dan bersungguh-sungguh
melaksanakannya dalam bentuk yang lebih sempurna, teratur dan istiqamah.
Elemen peribadatan dalam tasawwuf antara lain dapat dilihat pada
definisi yang dikemukakan oleh Shaykh `Ali al-Muzayyin. Tasawwuf menurut
beliau ialah ketaatan atau kepatuhan kepada Allah. Begitu juga Imam
al-Ghazali yang antara definisi beliau terhadap tasawwuf ialah
mencampakkan diri dalam `ubudiyyah (perhambaan diri kepada Allah) dan
bergantung hati dengan rububiyyah (ketuhanan Allah).
iii-Akhlak
Ketinggian akhlak juga
merupakan antara elemen asasi tasawwuf. Ini bererti sufi itu ialah orang
yang berakhlak mulia dan bersih daripada akhlak yang keji. Elemen
akhlak dalam tasawwuf antara lain dapat dilihat dalam takrifan yang
dikemukakan oleh Abu Bakr al-Kattani. Tasawwuf itu menurut beliau ialah
akhlak, sesiapa yang melebihi engkau pada akhlak, maka sesungguhnya dia
melebihi engkau pada kejernihan rohani. Begitu juga Ahmad al-Jariri di
mana tasawwuf itu menurut beliau ialah bersifat dengan semua akhlak yang
murni dan bersih daripada semua akhlak yang hina.
iv-Kezuhudan
Antara elemen asasi
tasawwuf ialah kezuhudan dengan erti ketidakcenderungan hati kepada
perkara keduniaan, bukan semata-mata meninggalkan perkara keduniaan.
Elemen kezuhudan dalam tasawwuf dapat dilihat antara lain pada takrifan
yang diberikan oleh Samnun. Tasawwuf menurut beliau ialah bahawa engkau
tidak memiliki sesuatu dan tiada sesuatu yang memiliki engkau. Begitu
juga yang terdapat pada takrifan Ma`ruf al-Karakhi di mana tasawwuf
menurut beliau ialah berpegang dengan hakikat dan berputus-asa (tidak
berkeinginan) terhadap apa yang ada pada tangan (milik) makhluk.
Elemen-elemen seperti
peribadatan, berakhlak mulia dan kezuhudan lahiriah secara berasingan
tidak menggambarkan hakikat sebenar tasawwuf, namun ia adalah sebahagian
daripada elemen yang membentuk tasawwuf dan tidak dapat dipisahkan
daripadanya. Ketekunan melakukan amal ibadah tidak semestinya
menunjukkan kesufian. Demikian juga memiliki akhlak yang mulia dan
kezuhudan. Namun seorang sufi itu pasti menekuni amal ibadah, berakhlak
mulia dan bersifat zuhud dalam bentuk yang sesuai dengan keadaan mereka.
0 komentar:
Posting Komentar