Senin, 03 Maret 2014

Bab 6.1 : Sifat Mahmudah

Bab 6.1 : Sifat Mahmudah

1. Taubat(توبة )

Taubat ialah kembali daripada keburukan kepada kebaikan dengan beberapa syarat yang tertentu. Taubat juga adalah asas di dalam perjalanan kesufian. Setiap manusia tidak dapat mengelakkan dirinya daripada membuat kesalahan dan terlupa, melainkan manusia yang ma’asum (terpelihara daripada dosa) seperti rasul-rasul dan nabi-nabi. Seseorang itu hendaklah bersungguh-sungguh memelihara diri daripada dosa iaitu dengan memelihara seluruh anggota daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh agama. Syarat-syarat taubat adalah seperti berikut :

1. Meninggalkan maksiat atau perkara dosa tersebut.

2. Menyesal atas maksiat atau dosa yang telah dilakukan.

3. Berazam tidak akan mengulanginya lagi.

4. Mengembalikan hak-hak makhluk yang dizalimi.

5. Memperbanyakkan amal kebajikan.

2. Khauf (Takut) (خوف)

Khauf bererti takut akan Allah S.W.T. iaitu rasa gementar dan rasa gerun akan kekuatan dan kebesaran Allah S.W.T. serta takut akan kemurkaan-Nya dengan mengerjakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Seseorang itu tidak akan berasa takut kepada Allah S.W.T. jika tidak mengenal-Nya. Mengenal Allah S.W.T. ialah dengan cara mengetahui sifat-sifat ketuhanan dan sifat-sifat kesempurnaan bagi zat Allah. Seseorang itu juga hendaklah mengetahui segala perkara yang disuruh dan segala perkara yang ditegah oleh agama Islam. Dengan mengenal Allah S.W.T. dan mengetahui segala perintah dan larangan-Nya, maka seseorang itu akan dapat merasai takut kepada Allah S.W.T. Rasa takut dan gerun kepada Allah S.W.T. akan menghindarkan seseorang itu daripada melakukan perkara yang dilarang oleh Allah S.W.T. dan seterusnya patuh dan tekun dalam mengerjakan perkara yang disuruh dengan hati yang khusyuk dan ikhlas.

 3. Zuhud (زهد)

Zuhud bererti meninggalkan dunia melainkan kadar yang patut daripadanya. Sebagai contoh, jika diberikan harta, seseorang itu tidak suka pada harta itu dan rasa menderita apabila mendapatnya. Maka dia tidak mengambil harta tersebut dan menjaga dirinya daripada kejahatan dan gangguan harta tersebut. Zuhud yang sempurna ialah meninggalkan perkara lain selain Allah S.W.T. Dunia ialah tiap-tiap perkara yang tidak dituntut oleh syarak dan ianya sebagai tempat bercucuk-tanam (berbuat kebaikan dan amalan soleh) untuk akhirat yang kekal abadi selama-lamanya. Setiap manusia berkehendak kepada beberapa perkara bagi meneruskan hidup yang mana manusia berkehendak kepada makanan, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain lagi. Oleh itu, sifat zuhud itu adalah mencari keperluan hidup sekadar yang boleh membantu diri untuk beribadah kepada Allah S.W.T. (zuhud orang awam).

4. Sabar (صبر)

Sabar bermaksud menahan diri daripada keluh kesah pada sesuatu yang tidak disukai dan musibah yang melanda seseorang. Sifat sabar perlu ketika menghadapi tiga perkara berikut :

1. Menahan diri daripada keluh kesah dan menahan diri daripada mengadu kepada orang lain daripada Allah S.W.T. ketika berlaku sesuatu bala atau bencana.

2. Menahan diri dalam mengerjakan segala perintah Allah.

3. Menahan diri dalam meninggalkan segala larangan Allah.

Sifat sabar itu dipuji oleh syarak kerana seseorang yang bersifat sabar menunjukkan ia beriman dengan sempurna kepada Allah, dan menunjukkan ia taat dan menjunjung segala perintah agama. Orang yang beriman kepada Allah mengetahui bahawa segala perkara yang berlaku ke atas dirinya adalah kehendak Allah yang tidak dapat dielak lagi. Begitulah juga orang yang taat kepada Allah tidak akan merasa susah dalam mengerjakan segala perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya.

5. Syukur (شكر)

Syukur bermaksud mengaku dan memuji Allah atas nikmat yang diberikan dan menggunakan segala nikmat itu untuk berbuat taat kepada Allah S.W.T. Tiap-tiap nikmat yang diberi oleh Allah S.W.T. kepada makhluk-Nya adalah dengan limpah kurnia-Nya semata-mata, seperti nikmat kesihatan, kekayaan, kepandaian dan sebagainya. Oleh yang demikian, kita hendaklah bersyukur dan berterima kasih atas nikmat-nikmat tersebut yang diberikan oleh Allah kepada kita. Setiap nikmat juga hendaklah disyukuri kerana orang yang tidak berterima kasih adalah orang yang tidak mengenang budi. Oleh itu, hendaklah digunakan nikmat-nikmat Allah itu untuk menambahkan ibadah kepada Allah dan sangatlah keji dan hina menggunakan nikmat-nikmat itu untuk menderhakai Tuhan yang memberi nikmat kepada manusia. 

6. Ikhlas (إخلاص)

Sifat ikhlas ialah menumpukan niat bagi setiap ibadah atau kerja yang dilakukan semata-mata kerana Allah S.W.T. dan diqasadkan (niat) untuk menjunjung perintah Allah semata-mata serta membersihkan hati dari dosa riya’, ujub atau ingin akan pujian manusia. Setiap pekerjaan yang dilakukan hendaklah dibersihkan daripada sesuatu tujuan yang lain daripada taat kepada perintah Allah S.W.T. Ikhlas pada tauhid itu bermakna tidak menyekutukan Allah. Kita hendaklah membersihkan niat kita daripada sebab-sebab yang lain dari sifat-sifat yang keji (sifat mazmumah) seperti riya’, ujub, inginkan kemasyhuran dan lain-lain lagi. Tetapi jika orang yang beramal kerana mengharapkan syurga dan takutkan neraka maka dia ikhlas dalam beramal. Ikhlas pada amal ialah bahawa syaitan tidak melihat kepadanya dan tidak dilihat oleh malaikat lalu ditulis amalannya itu. Dalam meninggalkan larangan Allah S.W.T. hendaklah diniatkan untuk taat kepada Allah semata-mata bukan kerana malu kepada makhluk atau sebagainya.

7. Tawakkal (توكل)

Tawakkal ialah menetapkan hati dan berserah kepada Allah pada segala perkara yang berlaku serta jazam (putus) pada iktiqad bahawa Allah S.W.T. yang mengadakan dan memerintahkan tiap-tiap sesuatu. Tidak berpaling hati itu kepada yang lain daripada Allah walau apa pun yang berlaku. Berserah kepada Allah pada segala perkara itu hendaklah disertakan dengan ikhtiar dan usaha kerana Allah dan Allah menjadikan sesuatu mengikut sebab-sebabnya, seperti dijadikan pandai kerana belajar, dijadikan kaya kerana rajin berusaha dan sebagainya.

8. Kasih kepada Allah (مَحَبَّةُ)

Kasih kepada Allah bermaksud kasihkan Allah S.W.T. dengan mengingati-Nya pada setiap masa dan keadaan. Kasihkan Allah ialah dengan segera melakukan segala perintah-Nya dan berusaha mendampingkan diri kepada Allah dengan ibadah-ibadah sunat dan bersungguh-sungguh menghindari maksiat serta perkara-perkara yang membawa kemurkaan Allah.

9. Redha dengan qada’ Allah (رضا)

Redha dengan qada' Allah ialah menerima ketentuan nasib yang telah ditentukan oleh Allah S.W.T sama ada berbentuk nikmat atau berbentuk musibah (malapetaka). Di dalam hadis diungkapkan bahawa di antara orang yang pertama memasuki syurga ialah mereka yang suka memuji Allah S.W.T. iaitu mereka memuji Allah (bertahmid) dalam keadaan yang susah atau senang. Rasulullah S.A.W. bersabda apabila memperolehi kegembiraan :

Baginda berkata : " Segala puji bagi Allah yang dengan nikmatnya menjadi sempurnalah kebaikan ". Dan apabila kedatangan perkara yang tidak menyenangkan , Baginda mengucapkan : " Segala puji bagi Allah atas segala perkara ". Perintah redha menerima ketentuan nasib daripada Allah S.W.T. dijelaskan di dalam hadis Baginda yang lain yang bermaksud : " Dan jika sesuatu kesusahan mengenaimu janganlah engkau berkata : jika aku telah berbuat begini dan begitu, begini dan begitulah jadinya. Melainkan hendakalah kamu katakan : Allah telah mentakdirkan dan apa yang ia suka , ia perbuat ! " Kerana sesungguhnya perkataan : andaikata... itu memberi peluang pada syaitan " .

Sikap redha dengan mengucapkan puji dan syukur kepada Allah S.W.T. ketika mendapat kesenangan atau sesuatu yang tidak menyenangkan bersandarkan kepada dua pengertian :

Pertama : Bertitik tolak dari pengertian bahawa sesungguhnya Allah S.W.T. memastikan terjadinya hal itu sebagai yang layak bagi diri Allah kerana bagi Allah sebaik-baik Pencipta. Dialah Yang Maha Bijaksana atas segala sesuatu.

Kedua : Bersandar kepada pengertian bahawa ketentuan dan pilihan Allah S.W.T. itulah yang paling baik , dibandingkan dengan pilihan dan kehendak peribadi yang berkaitan dengan diri sendiri.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

" Demi Allah yang jiwaku ditangannya !Tidaklah Allah memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorang mukmin melainkan mengandungi kebaikan baginya. Dan tiadalah kebaikan itu kecuali bagi mukmin . Jika ia memperolehi kegembiraan dia berterima kasih bererti kebaikan baginya , dan jika ia ditimpa kesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya ".

(Riwayat Muslim)

10. Zikrul Maut (mengingati mati) (ذكر الموت)

Zikrul Maut ialah sentiasa mengingati mati dan sentiasa bersedia dengan amalan-amalan yang baik. Oleh kerana seseorang itu akan mati, maka hendaklah ia bersedia dengan amalan-amalan yang baik dan hendaklah ia memenuhkan tiap-tiap saat daripada umurnya itu dengan perkara yang berfaedah bagi akhiratnya kerana tiap-tiap perkara yang telah lalu tidak akan kembali lagi. Ketahuilah bahawa orang yang bersungguh-sungguh pada dunia dan mencintai nafsu keinginannya, sudah pasti hatinya lalai dari mengingati mati. Barang yang berharga pada orang mukmin itu adalah mati kerana mati akan melepaskan diri mereka dari azab menahan nafsu syahwat kepada dunia dan lalai kepada akhirat.




0 komentar:

Posting Komentar