Bab
6.2 : Sifat Mazmumah
1. Syarhut Tha’am (banyak makan)
Syarhut Tha’am
bermaksud terlampau banyak makan atau minum atau gelojoh ketika makan
atau minum. Makan dan minum yang berlebih-lebihan itu menyebabkan
seseorang itu malas dan lemah serta membawa kepada banyak tidur. Ini
menyebabkan kita lalai daripada menunaikan ibadah dan zikrullah. Makan
dan minum yang berlebih-lebihan adalah ditegah kerana termasuk di
dalam amalan pembaziran.
2. Syarhul Kalam (banyak bercakap)
Syarhul Kalam
bermaksud banyak berkata-kata atau banyak bercakap. Banyak berkata-kata
itu boleh membawa kepada banyak salah dan banyak salah itu membawa
kepada banyak dosa serta menyebabkan orang yang mendengar itu mudah
merasa jemu.
3. Ghadhab (pemarah) (غضب )
Ghadhab
bermaksud sifat pemarah iaitu marah yang bukan pada menyeru kebaikan
atau menegah daripada kejahatan. Sifat pemarah adalah senjata bagi
menjaga hak dan kebenaran. Oleh kerana itu, seseorang yang tidak
mempunyai sifat pemarah akan dizalimi dan akan dicerobohi hak-haknya.
Sifat pemarah yang dicela ialah marah yang bukan pada tempatnya dan
tidak dengan sesuatu sebab yang benar.
4. Hasad (dengki) (حسد )
Hasad dengki bermaksud menginginkan nikmat yang diperolehi oleh orang
lain hilang atau berpindah kepadanya. Seseorang yang bersifat dengki
tidak ingin melihat orang lain mendapat nikmat atau tidak ingin melihat
orang lain menyerupai atau lebih daripadanya dalam sesuatu perkara yang
baik. Orang yang bersifat demikian seolah-olah tidak bersetuju kepada
Allah S.W.T. kerana mengurniakan sesuatu nikmat kepada orang lain. Orang
yang berperangai seperti itu juga sentiasa dalam keadaan berdukacita
dan iri hati kepada orang lain yang akhirnya menimbulkan fitnah dan
hasutan yang membawa kepada bencana dan kerosakan.
5. Bakhil (kedekut) (بخيل)
Bakhil
ialah menahan haknya daripada dibelanjakan atau digunakan kepada jalan
yang dituntut oleh agama. Nikmat yang dikurniakan oleh Allah S.W.T.
kepada seseorang itu merupakan sebagai alat untuk membantu dirinya dan
juga membantu orang lain. Oleh yang demikian, nikmat dan pemberian Allah
menjadi sia-sia sekiranya tidak digunakan dan dibelanjakan sebagaimana
yang dikehendaki oleh Allah S.W.T., lebih-lebih lagi dalam
perkara-perkara yang menyempurnakan agama seperti zakat, mengerjakan
haji dan memberi nafkah kepada tanggungan, maka menahan hak atau harta
tersebut adalah suatu kesalahan besar di sisi agama.
6. Hubbul Jah (kasihkan kemegahan)
Hubbul Jah
bermaksud kasihkan kemegahan, kebesaran dan pangkat. Perasaan inginkan
kemegahan dan pangkat kebesaran menjadikan perbuatan seseorang itu tidak
ikhlas kerana Allah. Akibat daripada sifat tersebut boleh membawa
kepada tipu helah sesama manusia dan boleh menyebabkan seseorang itu
membelakangkan kebenaran kerana menjaga pangkat dan kebesaran.
7. Hubbud Dunya (kasihkan dunia)
Hubbud Dunya
bermaksud kasihkan dunia, iaitu mencintai perkara-perkara yang
berbentuk keduniaan yang tidak membawa sebarang kebajikan di akhirat
seperti harta mewah sehingga berlebihan. Banyak perkara yang diingini
oleh manusia yang terdiri daripada kesenangan dan kemewahan. Di antara
perkara-perkara tersebut ada perkara-perkara yang tidak dituntut oleh
agama dan tidak menjadi kebajikan di akhirat. Oleh yang demikian,
kasihkan dunia itu adalah mengutamakan perkara-perkara tersebut sehingga
membawa kepada lalai hatinya daripada menunaikan kewajipan-kewajipan
kepada Allah. Namun begitu, menjadikan dunia sebagai jalan untuk menuju
keredhaan Allah bukanlah suatu kesalahan.
8. Takabbur (sombong) (تكبر )
Takabbur
bermaksud membesarkan diri atau berkelakuan sombong dan bongkak. Orang
yang takabbur itu memandang dirinya lebih mulia dan lebih tinggi
pangkatnya daripada orang lain serta memandang orang lain itu hina dan
rendah pangkat. Sifat takabbur ini tiada sebarang faedah malah membawa
kepada kebencian Allah dan juga manusia dan kadangkala membawa kepada
keluar daripada agama kerana enggan tunduk kepada kebenaran. Sombong
kepada Allah adalah perkara yang paling keji iaitu orang yang jahil
tentang agama yang tidak mahu mempelajarinya dan sentiasa melakukan dosa
kepada Allah.
9. ‘Ujub (bangga diri) (عجب )
‘Ujub
bermaksud merasai atau menyangkakan dirinya lebih sempurna. ‘Ujub ialah
seseorang yang merasa nikmat yang besar dan cenderung kepadanya serta
lupa bahawa nikmat yang besar yang didapatinya itu adalah daripada
pemberi nikmat iaitu Allah. Orang yang bersifat ‘ujub adalah orang yang
timbul di dalam hatinya sangkaan bahawa dia adalah seorang yang lebih
sempurna dari segi pelajarannya, amalannya, kekayaannya atau sebagainya
dan ia menyangka bahawa orang lain tidak berupaya melakukan sebagaimana
yang dia lakukan. Dengan itu, maka timbullah perasaan menghina dan
memperkecil-kecilkan orang lain dan lupa bahawa tiap-tiap sesuatu itu
ada kelebihannya.
10. Riya’(رياء )
Riya’
bermaksud memperlihatkan dan menunjuk-nunjuk amalan kepada orang lain.
Setiap amalan yang dilakukan dengan tujuan menunjuk-nunjuk akan
hilanglah keikhlasan dan menyimpang dari tujuan asal untuk beribadah
kepada Allah semata-mata. Orang yang riya’ adalah sia-sia segala
amalannya kerana niatnya telah menyimpang disebabkan inginkan pujian
daripada manusia.
0 komentar:
Posting Komentar