بسم الله الرحمن الرحيم نحمده ونصلى على رسوله الكريم
MARTABAT TUJUH
OLEH:
MUHAMMAD ‘UTHMAN EL-MUHAMMADY
Nota
ini, insya' Allah, akan membicarakan dengan ringkas, setakat memadai,
tajuk ‘Martabat Tujuh" sebagaimana yang terkenal dalam teks-teks
Melayu-Jawi, dan dalam kalangan ahli persuratan dan ulama di Dunia
Melayu, dan mengaitkannya pula dengan unsur-unsur yang ada dalam
setengah penulisan tasauf yang ada dalam kalangan Ahlis-Sunnah
wa'l-Jama'ah, dengen menyebut ciri-ciri dan dasar-dasarnya. Kemudian
akan dibicarakan kedudukannya dalam konteks fahaman ilmu atau
epistemologi Ahlis-Sunnah, adakah ia mempunyai ‘tempat' yang memang
sesuai baginya, yang perlu dibicarakan oleh mereka yang tertentu yang
mempunyai persiapan-persiapan tertentu, ataupun, sebaliknya, ia sesuatu
yang perlu dilupakan dan ditiadakan dalam wanaca keagamaan Dunia Melayu
yang berpegang kepada Ahlis-Sunnah wal-Jama'ah semenjak dahulu sehingga
sekarang, walaupun ada usaha untuk ‘menyemak'nya oleh setengah kalangan.
Dahulunya tajuk ini dibicarakan oleh kalangan mereka yang dikirakan
‘ahli' sebenarnya; tetapi sekarang isu ini sudah ‘keluar' daripada
‘tempat'nya, dan dibicarakan oleh 'semua' pihak. Oleh itu timbullah
keperluan untuk membicarakannya.Penulis ini yang tidak memandang dirinya
ahli dalam bidang ini, tetapi yang bergantung kepada para ulama yang
muktabar dan hasil-hasil para penyelidik bidangnya, mengharapkan
perbincangan ini berlaku dalam keadaan ‘fikiran yang dingin' dan
sejahtera, demi untuk mencapai sesuatu yang jernih dan menyelamatkan,
tanpa melanggar adab-adab yang dikehendaki terhadap ilmu dan para ulama,
Allah memberi rahmat kepada mereka.Amin. "Input-input" yang berguna
amat dialu-alukan untuk menyempurnakan perbincangan bersama.
Tasauf Di Dunia Melayu
Imam
al-Ghazali rd dalam kitab Ihya' ‘Ulumi'd-Din yang terkenal itu
membahagikan tasauf kepada dua bahagian, iaitu tasawwuf mu'amalah dan
tasauf mukasyafah.
(1) Yang mu'amalah ialah berkenaan dengan
isu-isu seperti bersuci, beribadat, sifat-sifat yang buruk yang perlu
dihilangkan daripada diri dan sifat-sifat yang baik yang perlu dijadikan
perhiasan diri. Demikian pula di dalamnya termasuk soal-soal kehidupan
seperti nikah-kahwin, usaha mencari rezeki yang halal, kehidupan
berjiran, dan persoalan-persoalan yang sedemikian.
Perkara-perkara
yang dimasukkan ke dalam bidang ‘mukasyafah' ialah perkara-perkara yang
menyentuh hakikat-hakikat tentang roh dan jiwa, hakikat ketuhanan,
hubungan Tuhan dengan alam, hal-ahal alam yang kekal abadi yang selain
daripada fardu ‘ain dalam pembicaraan.Maka boleh dikatakan bahawa
pembicaraan tentang ‘Martabat Tujuh' ini adalah termasuk ke dalam
bahagian atau bidang yang disebut ‘mukasyafah' itul,
Dalam
hubungan dengan perkembangan Islam di Dunia Melayu, nampaknya dalam
beberapa abad awal perkembangan itu situasinya berkebetulan dengan masa
perkembangan tasawuf dan tarikat-tarikat dalam erti yang biasa
dimengerti. Ini adalah selain daripada hakikat bagaimana amalan-amalan
rohaniah itu memang sudah ada pada zaman awal lagi, dan berkembang
dengan baiknya, sebagaimana yang disebutkan oleh ibn Khaldun dalam
al-Muqaddimahnya dan juga oleh ulama sufi dalam teks-teks mereka yang
terkenal seperti Risalah al-Qushairiyyah dan Kashf al-Mahjub antara yang
sekian banyaknya itu. Imam al-Ghazali rd menulis kitab berkenaan dengan
tasawwuf yang menyentuh soal-soal akhlak dan pembentukan rohani secara
‘moderat' mengikut setengah pihak, bagaimanapun ia menulis pula
teks-teks seperti Mishkat al-Anwar misalnya, dan Tahafut al-Falasifah
serta juga al-Maqsad al-Asna yang menghuraikan makna-makna yang sangat
dalam tentang Nama-Nama tuhan.Beliau meninggal dalam tahun 1111 , dan
ibn ‘Arabi rd yang banyak mempengaruhi para sufi kemudian, dengan
al-Futuhat al-Makkiyyahnya dan Fusus al-Hikamnya meninggal tahun 1240;
manakala Shaikh ‘Abd al-Qadir al-Jilani rd meninggal dalam 1166, dan
Shaikh Abul-Hasan al-Shadhili rd meninggal dalam tahun 1258. Dan Islam
yang berkembang di Dunia Melayu nampaknya banyak menunjukkan pengaruh
tasauf dan amalannya. Dengan itu nampaknya tasauf merupakan sesuatu
unsur yang sangat penting dalam perkembangan Islam di rantau ini.
(2)
Nampaknya sebutan tentang "Martabat Tujuh" ini dikaitkan dengan nama
Hamzah Fansuri dan muridnya Syamsuddin al-Sumatrani atau Syamduddin
Pasai, serta juga ‘Abdur-Rauf Singkel yang hidup yang bergiat di Acheh
dalam abad ke 16 dan ke 17.
(3) Hamzah Fansuri mengeluarkan
fahamannya dan pengalamannya melalui tulisan prosa dan puisi, dan ia
muncul sebagai ahli puisi sufi yang teragung di rantau ini. Dalam
karangan-karangannya ia mengeluarkan kata-kata yang menyatakan tentang
‘keesaan yang wujud' ('wahdiatul-wujud') yang terkait dengan nama ibn
‘Arabi rd yang terkenal itu. Nampaknya ia mengamalkan tarikat Qadiriyyah
dan mungkin juga ia ‘khalifah' tarikat yang berkenaan.
Pengarang
yang terkenal seorang lagi di Acheh ialah Shamsuddin Pasai (men.1630)
yang mengarang dalam Bahasa Arab dan Bahasa Melayu; beliau tidak muncul
sebagai penggubah puisi tetapi tulisannya lebih sistematik, dan memberi
huraian tentang ajaran metafisika yang sama dengan gurunya tentang
‘keesaan yang wujud'. Pada van Bruinessen nampaknya beliau pengarang
yang pertama dalam Dunia Melayu memberi huraian berkenaan dengan
martabat tujuh ini , yang merupakan adaptasi daripada teori ibn ‘Arabi
tentang emanasi atau ‘faid' dari Tuhan yang popular di rantau ini.
(4)
Dalam hubungan dengan ini mungkin beliau mengikuti contoh pengarang
Gujerat Muhammad b.Fadl Allah al-Burhanpuri yang menghuraikan doktrin
yang sama dalam Tuhfah al-Mursalah ila Ruh al-Nabi , yang siap
digubahnya pada 1590, dan kemudian menjadi popular di kalangan Muslimin
Dunia melayu.
(5) Mungkin beliau mengenali kitab ini di Acheh,
atau di Makkah, atau di India. Burhanpuri beramal dengan tarikat
Shattariyyah, dan selepas meninggal Shamsul-Din tarikat itu menjadi
popular dari kalangan mereka yang pulang daripada menunaikan haji.
Mungkin
boleh ditambah beberapa maklumat berkenaan dengan teks-teks karangan
Syams al-Din Pasai ini.Antaranya ialah: Jawhar al-Haqa'iq (30 halaman
dalam Bahasa Arab), karyanya yang paling lengkap, disunting oleh Van
Nieuwenhuijze, yang membicarakan martabat tujuh dan jalan mendampingi
diri sengan Tuhan; kitab Risalah Tubayyin Mulahazat al-Muwahhidin wa
al-Mulhidin fi Dhikr Allah (berbahasa Arab), lapan halaman, diolah oleh
Van Nieuwenhuijze, mengandungi huraian tentang perbezaan antara kaum
yang berpegang kepada tauhid yang benar dan kaum yang mulhid; kitab
Mir'at al-Mu'min (70 halaman) dalam Bahasa Melayu, menjelaskan keimanan
kepada Allah, RasulNya, kitab-kitabNya, para malaikatNya, akhirat,
qada'Nya, dalam akidah Ahlis-Sunnah wa al-Jama'ah (mengikut Imam
Asy'ari dan Maturidi rd). Kitab Sharah Ruba'I Hamzah Fansuri, 24 halaman
berbahasa Melayu, menjelaskan pengertian wihdatul-wujud. Kitab Syarah
Sya'ir Ikan Tongkol (20 halaman, dalam Bahasa Melayu),ulasan 48 baris
syair Hamzah Fansuri yang mengupas nur Muhammad dan cara mencapai fana'
fi'Llah. Kitab Nur al-Daqa'iq (dalam 9 halaman, berbahasa Melayu,
ditranskripsi oleh A.H. Johns (1953) huraian tentang rahsia ma'rifat ,
dalam martabat tujuh. Kitab Tariq al-Salikin (18 halaman, berbahasa
Melayu), menjelaskan istilah-istilah seperti wujud, ‘adam, haqq, batil,
wajib, mumkin, mumtani', dan yang sepertinya. Kitab Mir'at al-Iman atau
Bahr al-Nur,12 halaman, berbahasa Melayu, membicarakan ma'rifah, roh,
dan martabat tujuh.Kitab al-Harakah , 4 halaman, ada yang berbahasa Arab
dan ada yang berbahasa Melayu, membicarakan ma'rifah atau martabat
tujuh.
(6) Kemudian ulama yang terkenal yang menentang
Shamsu'l-Din Pasai dan Hamzah Fansuri ialah Nuru'l-Din al-Raniri rh, dan
mungkin akibat penentangannya yang teruk, ia terpaksa meninggalkan bumi
Acheh. Shaikh Nurul-Din menuduh ajaran Hamzah Fansuri sebagai
‘panteisme' dan membandingkannya dengan falsafah Vedanta Hindu dan
ajaran Buddha Mahayana di Tibet.
(7) Seorang ulama basar Acheh
ialah ‘Abdul-Ra'uf Singkel rh (1615?-93) .Beliau berada di Mekah dan
Madinah selama 19 tahun kemudian kembali ke Dunia Melayu.Nampaknya para
penduduk rantau ini sangat ramai menunaikan haji berbanding dengan
para penduduk rantau lain walaupun jarak mereka dengan Mekah adalah
jauh. Dan dengan adanya masyarakat mereka di sana yang kuat
perpaduannya, maka pengaruh ulama Mekah besar di rantau ini. Antara
ulama di sana yang berpengaruh di rantaum ini ialah Ahmad al-Qushashi
rh, Ibrahim al-Kurani rh, dan anak Ibrahim bernama Muhammad Tahir yang
berada di Madinah.
Pada pendapat van Bruinessen
(8)
Qushashi (men.1660) dan Kurani (men.1691) merupakan sintesis tradisi
India dan Mesir yang berupa warisan kesarjanaan fikh dan tasawwuf
Zakaria al-Ansari rh dan ‘Abd al-Wahhab al-Sha'rani rh di satu pihak dan
perlibatan dengan pengambilan bai'ah dalam tarikat-tarikat dari
India terutamanya Shattariyyah dan Naqswhabandiah di satu pihak lainnya.
Katanya tarikat-tarikat ini diperkenalkan oleh Shaikh Sibghatullah yang
menetap di Madinah dalam tahun 1605.Kurani pula , yang ia adalah
seorang bangsa Kurdi, mempunyai kemahiran dalam sastera berbahasa Parsi
dari India, dan selain daripada kepakarannya dalam hadith beliau
mempunyai minat yang mendalam tentang metafisika. Dalam menghadapi
kontroversi-kontroversi, maka ulama India berpaling kepadanya untuk
mendapat bimbingan. Demikian pula orang-orang Dunia Melayu. Kerana
permintaan mereka maka ditulisnya syarah terhadap kitab Tuhfah
al-Mursalah mengikut cara fahaman Ahlis-Sunnah wa al-jamaah.
(9)
Beberapa generasi lamanya orang-orang Dunia Melayu mempelajari ilmu
agama di Semenanjung Arab dengan ulama yang datang selepas daripada
Kurani, dan mereka menuntut bai'ah dalam tarikat Shattariyyah,
kadang-kadang dengan kombinasi tarikat-tarikat lainnya. Maka melalui
tarikat Syattariyyahlah idea-idea metafisika sufi dan
pembahagian-pembahagian atau klasifikasi berdasarkan ajaran martabat
tujuh menjadi sebahagian daripada kepercayaan Orangt-Orang Jawa yang
popular.
Hampir-hampir seabad kemudian Orang-Orang Dunia Melayu
di negeri Arab sangat tertarik kepada Syaikh Muhammad bin ‘Abd al-Karim
al-Samman rh (men.1775) di Madinah, yang sangat dipercayai mempunyai
keberkatan yang sangat besar, bertugas sebagai penjaga makam Nabi
salla'llahu ‘alaihi wa sallam dan mengarang beberapa buah kitab tentang
metafisika sufi; beliau berpengaruh kerana ia pengasas tarikat
Sammaniyyah; banyak kisah-kisah ‘manakib' yang menunjukkan
kekeramatannya, yang tersebar di Dunia Melayu.
Murid Syaikh
Muhammad bin ‘Abd al-Karim al-Samman yang terkenal sekali di Dunia
Melayu ialah Syaikh ‘Abd al-Samad al-Falimbani rh yang menulis beberapa
buah kitab, antara yang terkenalnya ialah Siyar al-Salikin ‘ila ‘ibadati
Rabbil-'Alamin yang berdasarkan kepada isi kandungan Ihya' Imam
al-Ghazali rd. Selepas meninggalnya Syaikh Samman rh ia digantikan oleh
khalifahnya Siddiq bin ‘Umar Khan. Maka tersebarlah tarikat itu dengan
meluasnya.
Kitab-kitab yang ada mempunyai huraian-huraian tentang
metafisika ini disebutkan oleh Syaikh ‘Abd al-Samad palembang rh dalam
teksnya Sayr al-Salikin dalam jilid 3.Antaranya ialah teks-teks karangan
ibn ‘Arabi rd seperti Futuhat al-Makkiyyah dan Fusus al-Hikamnya yang
disebutkannya sebagai teks untuk orangt-orang muntahi atau yang berada
pada tahap penghabisan dalam perjalanan rohani.
Al-Manhalu's-Safi[ fi Bayani Rumuzi Ahli's-sufi]:
Antara
teks-teks tentang metafisika sufi yang boleh disebutkan secara tepat
sebagai beraliran ‘martabat tujuh' ialah Kitab al-Manhali's-Safi yang
kuat dikatakan ia karangan Syaikh Daud al-Fatani rh.Antara ulama yang
mengajar kitab itu kepada mereka yang dikirakan sesuai untuk
mendengarnya ialah alm haji ‘Abd al-Rahman di Wakaf Baru, Kelantan. Saya
sendiri pernah beberapa kali bercakap dengannya.Allahumma yarhamuh.
Beliau mengajar kitab Hikam [yang dinisbahkan kepada To' Pulau Manis]
dan juga al-Manhalus-Safi dan beliau menerangkannya mengikut apa yang
diterimanya daripada To' Syafi' Kedah rh.Oleh kerana teks ini masih
senang didapati sekarang dan ada tersesbar dalam masyarakat maka saya
gunakan teks ini untuk perbincangan ini. Yang menarik laginya ialah teks
ini ada nota-nota pada tepi beberapa halaman yang menunjukkan bahawa
ia telah dijadikan teks untuk pengajian.
Isi kandungan maklumat
tentang martabat tujuh dalam teks ini ialah seperti berikut
(berdasarkan kepada MS yang ada pada saya, kerana yang tercetaknya tidak
ada pada aya sekarang).Dalam naskah yang ada pada ayahanda Syaikh Ahmad
al-Fatani sebagaimana yang diberitahu oleh rakan kita Wan Mohd Shaghir
Abdullah, melalui saudara Zaidi Mohd Hasan, Allah membalas kebaikan
kepada mereka, amin, karangan itu ialah memang karangan Syaikh Daud
al-Fatani rh.MS yang ada pada saya ini bertarikh 1302 H. tertulis oleh
Syihab al-Din bin Ismail syin ya (?), di tulis namanya dengan huruf
berasing-asingan tidak disambungnya, di Makkah al-Mukarramah.Ia terdiri
daripada 15 folio.
Pada folio 1 katakanlah 1B selepas mukadimah
dengan basmalah, hamdalah, dan salawat, katanya..."bahawasanya adalah
bagi segala kaum penghulu ahli al-saufi itu beberapa istilah mereka itu
yang tiada mengetahui akan dia melainkan ahlinya.Maka tiada harus [bagi]
yan g bukan ahlinya itu mentelaahkan segala kitab mereka itu kerana
yang tiada mengetahui akan kehendaknya diambilnya atas zahir perkataan
mereka itu maka membawa' kepada kufur; sebab itulah diharamkan
metala'ah segala kitab mereka itu [mereka] yang bukan ahlinya, seperti
kata Syaikh Muhyi'l-Din ibn al-'Arabi radiya'Llahu ‘anhu, nahnu
qaumun tahrim mutala'ati kutubina ...ertinya bahawasanya adalah kami
sduatu kaum yang haram mentala'ahkan segala kitab kami' yakni apabila
tiada tahu akan segala istilah mereka itu.
Katanya:
Maka
sayugianya jangan kita memudah-mudahkan segala perkataan mereka itu
dengan ilham Tuhan mereka itu.Maka kebanyakan segala kitab mereka itu
dengan mutasyabihat tiada dapat bagi segala orang yang ahli al-zahir
mengambil dengan zahir katanya [yang pada zahirnya itu] menyalahi
syariat dan hakikatnya sekali-kali tiada menyalahi batin syariat ; maka
wajib atas murid apabila yang tiada tahu akan kehendak mereka itu ia
menyerahkan segala perkataan mereka itu kepadanya, jangan ia
meng(ing)karkandia dan jangan menyalahkan dia sepertim kata Syaikh
Abul-Hasan al-Syadhili (rd);
Maka bermula orangn yang membenarkan pada ilmu kami ini wali kecil
Katanya
Maka
setengah daripada istilah mereka itu ‘huruf aliyat' yang lagi akan
datang kenyataannya dua bait syair karangan Syaikh Muhyi al-Din ibn
al-'Arabi, dan demikian lagi seperti kata tilmidh (atau murid)nya dan
khalifahnya Sadr al-Din [al-Qonyawi] Buni, ‘wa ra'al-haqq mir'ah'
yura' yang lagi akan datang kenyataannya beberapa banyak.Maka apabila
engkau ketahui akan perkataan segala ahli saufi dengan isyarat jua, maka
ta' dapat tiada daripada kita ketahui akian isyaratnya.Maka
sekaranglah hamba nyatakan:
Ketahui olehmu bahawasanya adalah
bagi Hak Subhanahu wa Ta'ala itu beberapa martabat [pada sisi pandangan
rohaniah dalam kesedaran para 'arifin, bukan pada falsafah yang
ditanggapi dengan lamunan otak atau minda-ujem] pertama Ahadiah, maka
(1B)
Ahadiah
Iaitu martabah ‘la ta'ayyun', iaitu ‘kunhi
zat' [iaitu semata-mata Zat Allah ta'ala tiada lainnya], kedua ‘wahdah'
[di]namakan dia ‘ta'ayyun awwal' yaitu ibarat daripada ta'luk IlmuNya
akan ZatNya dan akan sifatNya dan akan segala yang maujudat atas jalan
ijmal, maka dinama akan dia Hakikah al-Muhammadiyyah [bukan nabi
Muhammad s.a.w. yang di Mekah dan Medinah secara zahir itu], ; ketiga
wahidiyyah dinama akan dia ‘ta'ayyun thani', yaitu ibarat daripada
ta'aluk ilmuNya akan ZatNya dan segala SifatNya dan segala maujudat atas
jalan tafsil [terperinci satu demi satu, tetapi masih dalam Ilmu Allah
yang Kadim dan azali], dan dinamakan dia hakikat insaniah [tidak
bersangkut dengan manusia itu lagi, sebab ini beluam ada apa-apa].Maka
ketiga[-tiga] martabat ini [martabat Ahadiah, Wahdah dan Wahidiyyah]
itu kadim lagi dinamakan martabat keTuhanan.
Katanya:
Dan
adalah [ia, yang dikatakan martabat keTuhanan, belum ada apa-apa yang
lain itu] diu[m]pamakan ‘ilman martabat Ahadiyah seperti kertas yang
lapang, yang tiada di dalamnya suatu kaid jua [tak ada kaitan dengan
apa-apa], demikian rupanya O .Sebab inilah dinamakan ‘martabat itlak'
yakni lepas daripada ada sesuatu dan ‘la ta'ayyun'.[Dikatakan demikian]
dengan sebab tiada ada nyata sesuatu juapun .
Wahdah
Katanya:
Dan
mithal pula akan martabat wahdah itu u[m]pama noktah di dalam da'irah
[atau bulatan] yakni titik yang satu demikian rupanya . , maka noktah
itu asal bagi segala huruf, yakni menerima lagi mengandung segala huruf
yang hendak disuratkan, tetapi ijmal di dalamnya yakni berhimpun di
dalamnya tiada ada kenyataan huruf,
Wahidiyyah
Dan mithal
pula akan martabat wahidiyyah itu u[m]pama ‘alif' asatu huruf yang lain
yang nyata dalam dairah [atau bulatan] demikian rupanya O [maka dibuat
rajah bulatan ditengah-tengahnya ada alif], maka alif itu kesempurnaan
noktah yang ijmal lagi ta'ayyun yang nyata sekira-kira tiada menerima
paling lagi, sebab itulah dinamakan ta';ayyun thani', kerana noktah itu
ta'ayyun awal, dan alif itu ta'ayyun thani , demikianlah mithal bila
tashbih, walillahi'l-mathalul-a'la [ayat Qur'an surah al-Nahl ayat
60].
Katanya;
Dan demikian lagi [di]mithalkan pula oleh
setengah ulama akan ketiga martabat itu supaya me[ng]hampirkan [kepada]
faham kita , maka martabat ahadiyah itu seu[m]pama zihin [atau fikiran
atau minda] kita tatkala sunyi ia daripada musta'kalkan sesuatu yakni
merupakan suatu [dalam fikiran itu minda itu], maka dikatakan ‘la
ta'ayyun'.Maka apabila memulai engkau pada musta'kal kan sesuatu maka
dinamakan ta'yyun awal' dan apabila [di]lanjutkan (folio 2A)
ta'akul
itu, lagi berkekalan pula ia dinamakan ta'ayyun thani ; maka adalah dua
martabat ini [dalam syuhud orang yang 'arif dalam pandangannya yang
tinggi itu] yaitu wahdah dan wahidiyyah ibarat daripada dairah [atau
lingkungan] ilmunya yang kadim; maka dari kerana inilah [maka] dinamakan
dia ‘a'yan thabitah' ['ain-'ain yang tetap dalam ilmu Allah yang kadim
dan azali belum tercipta lagi]; maka ertinya ‘a'yan thabitah' itu barang
yang sabit di dalam ta'aluk ma'lum ilmuNya Allah ta'ala pada azalnya,
tiada ada di sana itu melainkan ZatNya [semata-mata] dan segala SifatNya
yang kadim jua.
A'yan Thabitah
Tentang a'yan thabitah itu katanya:
Maka
a'yan thabitah itu [ialah] barang yang tiada mencium bau wujud, yakni
belum lagi keluar daripada kalimah ‘kun', maka apabila dikehendaki akan
wujudnya, maka dikhitabkan kepada a'yan thabitah dengan
[seolah-olahnya-uem] dijadikan kuat pendengaran daripadanya dan dilafaz
‘kun' maka jadilah seumpama yang a'yan thabitah itu dengan Kodrat Allah
subahanahu wa ta'ala , maka dinamakan dia kemudian daripada wujud khitab
itu a'yan kharijiyyah; maka adalah ia muhdath [baharu], yang baharu,
kerana athar [atau bekas, kesan] Kodrat yang kadim.Maka jangan engkau
sangkakan a'yan kharijiyyah yaitu daripada a'yan thabitah, kerana a'yan
thabitah itu tiada mencium bau wujud sekali-kali lagi kadim, betapa ia
menerima keluar , maka betapa jadi hadath [atau hadith, baharu], , maka
hanyasanya yang a'yan kharijiyyah itu ‘bayan' bagi a'yan thabitah.
Dan
adapun a'yan thabitah itu ka'in,[ada], yakni tetap ada iaitu, sabit,
berkekalan seperti adaNya jua, kerana ma'lim ilmuNya itu tiada bercerai
daripada ZatNya, seperti tiada bercerai segala sifatNya yang
kadim.Demikian difahamkan perkataan ini.
A'yan Kharijiyyah
Tentang a'yan kharijiyyah, katanya:
Dan
adalah a'yan kharijiyyah itu martabat ‘ubudiyyah, yakni kehambaan, dan
adalah martabat ta'ayyun awwal dan ta'ayyun thani makam anbia' dan aktab
[para wali kutub], yang dapat mawarinya (?) daripada mereka itu
daripada kadarNya dan pada dapat ia pandangkan wahdah di dalam kathrah
[pandang yang satu dalam yang banyak dalam pendangan kerohanian] ialah
makam [atau darjah kerohanian] orang yang taraqqi [orang yang mendaki]
yakni memandang Allah ta'ala di dalamk tiap-tiap sesuatu [bukannya
secara erti hulul, seperti Tuhan 'meresap' ke dalam sesuatu, sebab Tuhan
bukan benda], seperti kata ahli'Llah, ‘ma ra'aitu shai'an illla wa
ra'aitu'Llaha fihi': ertinya tiada aku pandangkan sesuatu merlainkan ku
pandang Allah padanya'.Maka tiada menegahkan banyaknya itu [iaitu
banyaknya dan pelbagainya makhluk itu] akan memandang keesaan Allah
t'ala (folio 2B)
Dan dapat pula memandangkan ‘kathrah' di dalam
wahdah, yaitu makam orang yang tanazzul, yaitu memandang yang banyak
yang ia segala [yang] baharu ini di dalam wahdah , yakni Tuhan yang
esa.Maka tiadalah menegahkan bagi segala yang ‘arif yang kamil mukammil
[yang sempurna segi rohani dirinya dan boleh menyempurnakan orang] itu
daripada menilik keduanya kerana kathrah itu tidak dapat tiada daripada
wahdahnya, kerana tiada dapat istiqlal [yakni menjadi merdeka
tersendiri] sendirinya sekali-kali, kerana keadaan wahdah itu mempunmyai
sifat dan asma' dan af'al yang memnyabitkan athar Kodrat dan Iradah
yang menyabitkan kathrah yaitu wujud segala alam.
Selepas itu, katanya tentang kata-kata ibn ‘Arabi:
Maka
apabila engkau faham daripada perkataan ini, engkau ketahui pula akan
kata-kata Imam al-'Arifin Saidi Muhyil-Din ibn al-'Arabi di dalam kitab
Manazil al-Insaniyyah,demikian bunyinya: [dalam] syair: ‘kunna hurufan
‘aliyat ...(tak terang) ...ertinya: Telah adalah kita sekelian beberapa
huruf yang amat tinggi [sebagai ilmu Tuhan yang kadim dan azali sebelum
dicipta olehNya ala mini], belum lagi dijadikan akan kita dengan
firmanNya ‘kun', dan adalah kita muta'allaq [bergantung
bersambung-sambung antara satu dengan lain tidak bercerai-cerai] dengan
segala kita, yakni adalah segala makhluk itu adalah ia di dalam inkishaf
Ilmu Tuhan kita [yakni kita berada dalam nyata Ilmu Tuhan kita],
masing-masing, dan bercerai-cerai mahiyyahnya, dan itu adalah dalam
kepala-kepala segala bukit, yakni kemuncak aku-engkau di dalamnya, dan
kami dan engkau, dan engkau dan ia, dan sekelian pada ‘huwa' itu Ia jua.
Lepas itu katanya;
Maka
tanyai olehmu orang yang wasil [yang mencapai ma'rifat dan mengenal
Tuhan sebenarnya], yakni orang yang sampai, maka dikehendaki oleh syaikh
dengan katanya: Telah adalah kita sekelian beberapa huruf yang amat
tinggi belum lagi dijadikan akan kita ini, yakni telah adalah kita pada
azal beberapa haqa'iq ghaibiyyah [hakikat-hakikat yang ghaib] yang
thabit sekelian kita di dalam ilmu hak ta'ala belum lagi kita
dijadikan... kerana adalah bagi tiap-tiap yang maujud (folio 3A)...
Itu ada dengan ‘mahiyyah' kejadiannya, dan adapun halnya dan
martabatnya dan hukumnya dan adalah sekelian itu lagi di dalam ma'lum
ilmu [Tuhan] yang kadim, dan dikehendaki dengan katanya ‘dan adalah yang
demikian itu di dalam kepala-kepala segala bukit', yakni di dalam
ta'ayyun awal, yang dinamakan dia martabat wahdah yang ijmal yang
terdahulu sebutnya,
Katanya lagi:
Dan yang dikehendaki
dengan katanya ‘aku engkau di dalamnya dan kami engkau dan engkau ia'
itu, yakni daripada pihak ijmalnya belum lagi tafsil, tiada berbeza
setengah daripada setenganya.Martabat itu tetapi aku itu aku jua dan
engkau itu engkau jua dan ia ia jua, misalkan yang demikian itu dengan
tiada tashbih, seperti air digugurkan ke dalam laut, maka tatkala itu
adalah kita dapat membezakan dia daripada air laut maka kita kata air
itu laut, dan laut itu air, tetapi yang laut itu laut juga dan air itu
air jua, tiada dapat bertukar kerana adalah segala hakikat itu tiada
dapat bertukar-tukar
Katanya lagi:
Dan taktkala nyatalah
kita ingat akan air yang setitik itu sebab hairan kita daripada
memandang laut maka tatkala itu dapat kita kata sekelian itu laut [dan
janganlah pula terfikir dengan misalan ini bahawa Allah itu bersambung
zatNya dengan zat kita, Allah adalah Allah, Tuhan kita, kita adalah
makhluk ciptaanNya.
Katanya;
Dan dikehendaki dengan
katanya:' dan sekeliannya pada ‘huwa' itu ia jua yakni adalah sekelian
pada martabat ahadiah daripada pihak tamsi [yakni terhapus dalam
penyaksian batin serwaktu dalam pengelaman rohani yang berkenaan] yakni
hapus di dalamnya ia jua, kerana nyata tiada menerima di sana lain
daripada nama ‘huwa' dan ia nama hadrat ‘la shay' ma'ahu [tiada sesuatu
denganNya, merujuk kepada hadith yang bermaksud, telah adalah Allah
walhal tiada ada sesuatu berserta denganNya], dan segala hadrat yang
dibawahNya [di bawah dari segi darjat hakikinya, 'ontologinya'] di
namakan hadrat ‘wa huwa ma'akum ainama kuntum' [Ia bersama dengan kamu
di mana kamu berada], dan dikehendaki dengan katanya ‘maka tanya olehmu
akan orang yang wasil
|
0 komentar:
Posting Komentar