Ilmu
rohaniah atau ilmu rohani adalah ilmu mengenai roh. Yakni ia mengkaji,
memerhati, mengesan dan menilai tentang perjalanan roh. Perkataan
rohaniah itu berasal dari perkataan ‘ruhun’. Apakah yang
dikatakan roh itu? Untuk mencari jawapannya marilah bersama-sama saya
mengembara ke alam rohani ini, dengan izin Allah SWT. Moga-moga
saudara-saudari juga turut juga dapat memahaminya melalui pengembaraan
kerohanian ini. Untuk itu mari kita kenali apa itu roh. Roh terbahagia
kepada dua iaitu:
Ruhul hayah
Ruhul tamyiz
RUHUL HAYAH
Ruhul
hayah terdapat pada semua makhluk termasuk manusia, jin, malaikat,
binatang dan setiap benda yang bernyawa. Mengikut kajian ahli biologi
atau para saintis, batang kayu juga ada roh. Begitu juga pada semua
jamadat (benda mati) seperti batu, kayu dan sebagainya.
RUHUL TAMYIZ
Ruhul tamyiz (ruhul amri) lebih dikenali sebagai akal. Ia tidak ada pada binatang tetapi hanya ada pada manusia, malaikat dan jin. Dengan adanya roh tamyiz inilah maka malaikat, jin dan manusia menjadi makhluk yang mukalaf.
Yakni mereka dipertanggungjawabkan untuk mendirikan syariat. Mereka
memikul beban untuk mendirikan apa yang diperintahkan oleh Allah dan
menjauhi segala larangan-Nya.
Sebaliknya roh tamyiz atau ruhul amri itu tidak ada pada binatang. Binatang hanya ada ruhul hayah dan nafsu tanpa akal. Ia hanya memiliki roh yang memungkinkan seseorang atau binatang itu hidup dengan izin Allah. Jadi roh tamyiz
ini tidak ada pada binatang dan seluruh jamadat. Oleh kerana itulah
binatang dan jamadat itu tidak mukalaf dan tidak diwajibkan mendirikan
syariat. Ia tidak terlibat melaksanakan perintah suruh dan menjauhi
perintah larang dari Allah SWT.
Bagi
para malaikat, manusia dan jin, mereka wajib melaksanakan perintah
suruh dan menjauhi larangan dari Allah. Dengan lain perkataan, mereka
dianggap makhluk yang mukalaf yang mesti bertanggungjawab kepada Allah
kerana adanya ruhul tamyiz ini.
Roh tamyiz terkenal dengan sebutan akal. Hadis ada meriwayatkan:
Maksudnya:
“Ketika Allah menciptakan akal, Dia memanggil akal itu dan akal itu pun
datang. Dia menyuruh akal itu pergi maka pergilah ia. Kemudian Allah
berfirman kepada akal: ‘Demi kebesaran dan kemuliaan-Ku, Aku tidak
menciptakan sesuatu makhluk yang lebih Aku sayangi daripada kamu. Dan
tidak Aku sempurnakan kamu melainkan pada orang yang Aku cintai.
Kepadamulah Aku akan menyuruh, melarang dan menyeksa serta memberi
pahala’.” (Riwayat Abdullah bin Imam Ahmad)
Inilah yang membedakan antara manusia, jin dan malaikat dengan lain-lain makhluk yang hanya semata-mata ada ruhul hayah.
Umpamanya binatang, ia tidak mukalaf. Sebab itu pada binatang walaupun
ia berbuat baik, tidak diberi pahala. Ia berbuat jahat pun tidak
berdosa. Maka bila mati mereka jadi tanah. Ke Syurga tidak, ke Neraka
pun tidak.
Tetapi ketiga-tiga makhluk ini yakni manusia, jin dan malaikat, oleh kerana memiliki akal atau ruhul amri
maka mereka akan dibalas baik ke Syurga dengan rahmat-Nya atau ke
Neraka dengan keadilan-Nya. Kalau mereka berbuat baik akan diberi
pahala. Sebaliknya bila berbuat jahat, mereka berdosa dan akan
dicampakkan ke Neraka. Selama ini kita mungkin jarang mendengar tentang
istilah roh tamyiz ini. Mungkin kita hanya biasa mendengar tentang istilah roh atau ruhul hayah saja.
Ruhul hayah
yang ada pada binatang, manusia, malaikat dan jin, kiranya ia keluar
dari badan, mereka akan mati. Kalau ia keluar dari malaikat, malaikat
akan mati. Begitu juga kalau ia keluar dari jin, jin akan mati. Kalau ia
keluar dari hewan, hewan itu juga akan mati. Kerana ruhul hayah ini menjadi penyebab pada manusia dan lain-lain makhluk itu hidup.
Manakala roh tamyiz
pula, kalau ia keluar dari badan manusia, manusia tidak akan mati.
Sebaliknya ia akan pergi ke alam-alam lain. Mungkin dapat melihat alam malakut,
dapat melihat alam roh, dapat melihat alam ghaib, dapat melihat alam
kubur, dapat melihat alam Akhirat, dapat melihat alam jin, dapat melihat
alam malaikat, alam yang halus-halus (alam mawaraa-ul maddah ) iaitu dapat melihat alam di luar material (kebendaan) ini dengan izin Allah.
Ini yang berlaku apabila roh tamyiz keluar dari jasad sama ada keluar di waktu kita tidur atau secara jaga. Kiranya roh tamyiz
itu keluar di waktu seseorang itu sedang tidur, dia akan dapat mimpi.
Bila ia jumpa roh yang suci, seseorang itu akan dapat mimpi yang
baik-baik. Tetapi apabila roh tamyiz itu bertemu dengan ruhul khabitah (roh yang jahat) ia akan berjumpa dengan jin yang jahat, syaitan, iblis atau benda-benda yang menakutkan.
Jika ruhul tamyiz ini keluar di waktu jaga, secara yakazah, dia akan dikasyafkan iaitu tabir yang bersifat maddiah
dibuka atau diangkat. Ia akan dapat melihat alam malaikat, alam jin,
alam kubur, dapat membaca hati orang dan Allah memperlihatkan hakikat
manusia itu sendiri atau melihat benda-benda yang jauh darinya seperti
manusia lain yang tidak semajelis dengannya. Mungkin manusia yang
dilihatnya itu berada di jarak ratusan atau ribuan mil darinya. Apa yang
ada pada manusia itu, bagaimana perangai manusia itu, begitulah yang
akan dilihat oleh roh. Itulah kelebihan ruhul tamyiz dengan kuasa Allah. Tetapi ruhul hayah itu bila keluar dari badan mana-mana makhluk, maka makhluk itu akan mati.
Perlu dijelaskan lagi:
1.
Malaikat ada roh, ada akal tetapi tidak ada nafsu. Dia mukalaf yang
taat atau tabiat makhluknya taat, patuh dan tidak pernah ingkar. Seperti
yang disebutkan di dalam Al Quran:
Maksudnya:
(Malaikat itu) tidak pernah menderhakaiAllah terhadap apa yang
diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang
diperintahkan.” (At Tahrim: 6 )
2.
Binatang ada roh, ada nafsu tetapi tidak ada akal dan tidak mukalaf.
Tidak dipertanggungjawabkan syariat kepada mereka. Bila mati jadi tanah.
Tidak ke Syurga dan tidak ke Neraka.
3.
Manusia ada roh, ada nafsu dan ada akal. Artinya, ada ketiga-tiga
sekali. Kalau diasuh, dididik dan dibersihkan hatinya, ia akan berwatak
malaikat yang berupa manusia. Bila tidak dididik dan diasuh atau tidak
dibersihkan hatinya, dia akan jadi watak binatang atau watak syaitan
yang berupa manusia.
|
0 komentar:
Posting Komentar