Ini
Kitab " Syarah Usul Al-Tahqiq " Pada bicara Usuluddin diterjemahkan dia
dengan bahasa Melayu oleh setengah daripada Al-Ulama' as-sohlihin dan
tiada hamba dapat akan ketentuan namanya dengan nas, tetapi telah
dikhbarkan hamba oleh "Ba'dha saqata" bahawa yang menterjemahkan Kitab
ini daripada ahli negeri Patthani.
"Bismillah hirrahmanirrahim"
Dengan
tolong Allah Ta'ala ku mulai Kitab ini. Ia lah Tuhan Yang Maha Pemurah
didalam negeri dunia ini pada mengurniakan rezeki hambaNya zahir dan
batin, Jin dan Manusia, Binatang dan Malaikat, Islam dan kafir dan lagi
amat sangat mengasihi akan segala hambaNya yang beriman Jin dan Manusia
didalam negeri akhirat kemudian.
" Segala puji-pujian itu milik bagi Allah Ta'ala, Tuhan seru oleh sekelian alam "
" Dan kebajikan akhirat itu tertentu bagi segala orang yang takut mereka itu akan Allah Ta'ala "
" Dan Rahmat Allah Ta'ala dan Salam Allah Ta'ala lagi tetap Ia atas Nabi Muhammad iaitu penghulu segala Rasul "
" Dan atas segala keluarganya dan segala sahabatnya yang baik lagi suci mereka itu daripada salah "
Dan adapun kemudian daripada itu, maka inilah suatu Risalah Usul Tahqiq; ertinya Persuruhan yang melengkapi ia atas pohon Agama.
Berkata Ulama "Awalluddin Ma'rifatullah" Ertinya: ‘Pertama-tama ugama itu "Mengenal Allah"..
Maka adalah makna ‘Ma'rifat' ertinya "Mengenal" itu ;
Ertinya: "Simpulan yang putus; yakni pegangan yang teguh, yang berbetulan ia dengan yang sebenar daripada dalil."
Maka adalah dalil itu 2 perkara:-
Pertama-dalil Naqli namanya iaitu firman Allah Ta'ala dan Hadis Rasulullah.
Kedua -dalil ‘Aqli namanya iaitu menyatakan ia akan keadaan Allah Ta'ala itu.
‘Itiqad atau Pegangan Yang Salah :
1. Jikalau ada seseorang ‘itiqadnya putus tetapi tiada berbetulan ia
yang benar, maka BUKAN ia bernama ‘Ma'rifat' ,maka adalah namanya itu
seperti itiqad Falsafah; - yang mengatakan alam ini Qadim (Sedia atau
jadi dengan sendirinya).
2. ‘Itiqad Qadariah - Qudrat hamba yang baharu ini boleh memberi bekas.
3. ‘Itiqad Nasrani - Mengatakan Nabi Allah Isa a.s itu anak Allah
Ta'ala. Dan berbagai-bagai lagi ‘itiqad yang tiada berbetulan bagi yang
benar.
4. Jikalau ada seseorang itu ‘itiqadnya putus lagi
berbetulan bagi yang benar tetapi TIADA padanya dalil Naqli dan dalil
Aqli (akal) maka BUKAN ia dikatakan ‘Ma'rifat' , sebaliknya itu ‘Taklid'
namanya, ertinya mengikut-ikut perkataan orang sahaja.
‘Itiqad Yang Benar :
Yang dikatakan ‘Ma'rifat' ialah seseorang itu ‘itiqadnya putus
berbetulan yang benar dan ADA padanya 2 dalil iaitu Firman Allah Ta'ala
(Al-Quran) dan Hadis Rasulullah saw.
Asal makna ‘MAKRIFAT' itu - ialah "Membezakan antara yang Qadim dengan Muhadas"
Yang Qadim itu :- Zat Allah Ta'ala, Sifat-sifatNya, Efeil-Nya
(Perbuatan) dan Asma' (Sempurna Nama atau Kata-kata Allah Ta'ala), yang
terkandung pada Kalimah Syahadah Tauhid yakni Kalimah pengakuan
mengEsakan Allah Ta'ala iaitu :
" AS HADU AL LAA ILAHA ILLALLAH "
Ertinya: " Aku ketahuilah bahawasanya Tiada Tuhan Melainkan Allah; itulah Tuhan "
Rukun Syahadah itu terbahagi kepada 4 perkara :
1. Mengisbatkan ada Zat Allah Ta'ala.
2. Mengisbatkan ada Sifat (Kelakuan) Allah Ta'ala.
3.
Mengisbatkan ada Efeil (Perbuatan) Allah Ta'ala iaitu mengadakan segala
"Mumkin" (alam dunia) atau tidak mengadakan segala "Mumkinat" itu.
4.
Mengisbatkan ada Asma' Allah - (Sempurna Nama atau Kata-kata bagi Zat)
iaitu segala 25 para Rasul itu dari Nabi Allah Adam hingga Nabi Muhammad
saw. adalah Kata-kata bagi Zat Allah Ta'ala.
- membenarkan segala Perkataan, Perbuatan, Kelakuan dan segala diamnya tiada menyalahi akan Rasul Allah.
Fardhu Syahadah terbahagi kepada 2 perkara :
1. Melafazkan Dua Kalimah Syahadah itu dengan lidah pada sekali seumur hidupnya.
2. Menyungguhkan maknanya didalam hati sentiasa selama hidupnya; harus jangan berkata putusan selagi ia berakal.
Itulah
pertama-tama Fardhu daripada segala fardhu ‘Ain; dahulunya daripada
segala ibadat seperti sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, Zakat
dan Mengerjakan Haji ke Baitullah dan merupakan SYARAT pada MENGESAHKAN
segala ibadah dan jikalau tiada mengetahuinya makna Dua Kalimah
Syahadah itu, maka belum lagi dikatakan SAH amal ibadat yang lain itu.
Hendaklah
kita bersungguh-sungguh memahamkan makna Dua Kalimah Syahadah itu dan
untuk memahaminya perlulah terlebih dahulu mengetahui segala Sifat yang
WAJIB bagi Allah Ta'ala dan para Rasul-Nya serta segala Sifat yang
MUSTAHIL pada keduanya dan segala yang HARUS pada keduanya itu.
Oleh
yang sedemikian wajiblah segala orang yang akhil baligh, laki-laki dan
perempuan, merdeka atau hamba sahaya dan sebagainya mengenal segala
Sifat yang wajib, yang mustahil dan yang harus pada Allah Ta'ala serta
segala Rasul Allah itu sebagaimana sabda Nabi saw.: ‘ Awaluddin
Ma'rifatullah ‘;
Ertinya : " Pertama-tama Agama itu mengenal Allah ."
Yakni
mengenal segala yang wajib, yang mustahil dan yang harus bagi Zat dan
Sifat Allah Ta'ala. Bukannya mengenal kepada diri Zat Allah dan
ketentuan daerahNya dan tempatNya dan rupaNya, mustahil demikian itu dan
adalah ditegah oleh Allah Ta'ala seperti firmanNya dalam Al-Quran Surah
‘Ali Imran ayat ke 30 ;
Ertinya: "..telah dipertakuti Allah akan kamu pada mendapatkan kepada ZatNya itu.."
Dan firmanNya dalam Surah Al-An'aam, ayat ke 103 ;
Ertinya: "..Tiada mendapat akan Dia segala penglihatannya dan DiaNya yang boleh mendapat akan segala penglihatanNya. "
Dan sabda Nabi saw:
Ertinya: "..Maha Suci Tuhanku, tiadalah ku kenal Tuhanku akan sebenar-benar pengenal kami akan Tuhan ku.."
Dan kata Saidina Abu Bakar;
Ertinya: "..Lemah pendapat daripada yang mendapat akan yang didapat, itulah pendapat."
Kata setengah Ulama';
Ertinya:
" Tiap-tiap barang yang tersangka-sangka ia dengan segala sangka kamu
itu dan kamu dapat akan dia dengan segala akal kamu itu, maka ia itu
baharu jua seperti kamu."
Maka nyatalah segala pengetahuan orang
yang sesat itu yang menyangka-nyangka ia pada ‘itiqadnya Allah Ta'ala
itu bertempat atau berupa atau boleh menyamakan Dia dengan sesuatu
disangkakannya benar-benar DIRINYA itulah ALLAH TA'ALA. Maka ‘itiqad
ilmu orang itu salah; yang lemah, besar menjadi kafir.(Na'uzubillah..)
Maka
hendaklah engkau fahamkan ia akan makna Kalimah Syahadah ini baik-baik
dengan dalil Naqli iaitu dalil Al-Quran dan Hadis serta dalil Aqli'
iaitu akal yang nurani pada mengambil nazar yang sahih pada menilik
kejadian 7 petala langit dan 7 petala bumi.
Siapa yang menjadikan
dianya itu ? Bolehkah ia jadi dengan sendiri atau adakah ada orang lain
yang boleh menjadikan dia atau tidak boleh menjadikan dia ? Demikian
juga tilik pula oleh mu pada kejadian diri kita ini seperti firman Allah Ta'ala :
Ertinya
:"Katakanlah ya, Muhammad (kepada mereka) : ‘ Tilik oleh kamu semuanya
apa-apa yang ada didalam tujuh petala langit dan bumi ".
Maka
adalah yang nyata kepada segala orang yang berakal itu tanda bekas
Qudrat dan Iradat Allah Ta'ala jua yang nyata; yakni bekas tanda Kuasa
Allah dan KehendakNya juga yang nyata. Bukan langit dan bumi sahaja yang
Allah Ta'ala suruh tilik, bahkan pada diri kita ini pun disuruh tilik
sebagaimana firmanNya dalam Al-Quran :
Ertinya: " Pada diri kamu itu, mengapakah tiada kamu tilik..? "
Yakni pada kejadian diri kamu ini mengapakah maka tiada kamu membicarakan. Dan lagi firman Allah Ta'ala :
Ertinya:
" Lagi akan Kami perlihatkan akan segala tanda Kami taraf alam ini dan
pada diri mereka itu hingga nyatalah bagi mereka itu bahawasanya Allah
itu ADA (Ujud) sebenarnya ".
Dan lagi firman-Nya :
Ertinya:
" Maka hendaklah dibicarakan oleh manusia itu daripada apa ia dijadikan
itu; iaitu ia dijadikan daripada air yang terpancar keluar daripada
antara sulbi bapanya dan antara tara'ib ibunya".
Bukannya keluar
itu daripada sulbi dan tara'ib yang (tanyir) ia keduanya itu iaitu
Qudrat Allah Ta'ala dan Iradat juga kerana keduanya didalam perintah
Qudart dan Iradat Allah Ta'ala.
Maka adalah Qudrat Allah itu
suatu SifatNya yang ‘Maudud' dengan dia mengadakan mumkin; daripada
tidak ada kepada adanya dan daripada adanya kepada tidak ada.
Dan
Iradat Allah itu suatu SifatNya yang maudud dengan dia menentukan
mumkin dengan setengah barang yang harus atau mumkin itu. Bukan semuanya
yang harus itu ditentukan oleh Iradat itu seperti gerak dan diam; ada
dengan tiada; panjang dengan pendek; besar dengan kecil; tebal dengan
nipis; atas dengan bawah; kiri dengan kanan; hadapan dengan belakang dan
lainnya.
Maka semuanya itu harus balik bagi 'semumkin' ini
tetapi mustahil boleh berhimpun dua yang berlawanan kepada 'semumkin'
ini kerana yang ditentukan oleh Iradat Allah itu suatu daripada keduanya
bukan keduanya.
Demikian juga Firman Allah :
Ertinya:
"Maka tidakkah dilihat oleh kamu yakni tidakkah kamu lihat dan kamu
bicarakan akan air mani yang kamu tempuhkan ke dalam rahim perempuan
itu, kamukah menjadikan akan dia itu atau Kamikah yang menjadikan anak
itu ?"
Dan Firman-Nya :
Ertinya: "Maka tiadakah kamu lihat
akan benih yang kamu tanam itu, adakah kamu menumbuhkan akan dia atau
Kamikah menumbuhkan akan dia ?"
Dan lagi Firman-Nya :
Ertinya:
" Mengapa tiada menilik, membicarakan akan mereka itu kepada unta itu
betapa dijadikan Allah akan dia dan tiada ditilik mereka itu kepada
segala langit yang tujuh
betapa ditinggikan akan dia dan tiadakah
ditilik mereka itu kepada gunung, betapakah didirikan akan dia dan
tiadakah ditilik mereka itu kepada bumi, betapakah dihamparkan akan dia.
Maka
ingatkan olehmu (ya, Muhammad) hanya sesungguhnya engkau itu
mengingatkan saja tiada boleh kuasa engkau itu dengan mengerasi atas
mereka itu. "
Kata Syeikh Ibrahim Al-Qani didalam Kitabnya yang bernama :
Ertinya:
" Tilik olehmu kepada dirimu yakni bicarakan olehmu dahulu kepada
kejadian dirimu kerana dirimu itu yang terlebih hampir tempat menilik."
Perintah
Allah Ta'ala darpada yan lainnya kemudian daripada sudah menilik kepada
kejadian dirimu itu, maka berpindahlah engkau bagi menilik alam yang
tinggi iaitu segala langit. Kemudian maka berpindahlah engkau bagi
menilik alam yang indah itu.
Ertinya: "Engkau dapatlah dengan
menilik sekelian itu akan perbuatan tukang yang indah-indah perbuatannya
tetapi dengan dialah berdiri tanda tidaknya dahulu dan baharu adanya
ini."
Ertinya: " Dan tiap-tiap barang yang harus itu baharu adanya daripada dahulu, niscaya mustahil atasnya itu sedia sekali-kali."
Kerana itulah Hadis Nabi saw:
Ertinya: " Fikirkan oleh kamu pada segala yang dijadikan Allah Ta'ala dan jangan kamu fikirkan pada diri Zat Allah Ta'ala ".
Inilah kata Imam Sanusi....
Ertinya: " Bermula perbuatan itu baharu dan ia itulah bekas menunjukkan ia atas 4 nama :-
i) Zat yang Hidup. ii) Zat yang Tahu iii) Zat yang Kuasa. iv) Zat yang Berkehendak.
Ertinya:
" Dan nama itu menunjukkan ia atas segala sifat; dan iaitu Hidup - dan
jikalau tiada ZatNya itu Hidup, tiadalah bersifat Yang Hidup. Jikalau
tiada ZatNya itu bersifat dengan Tahu, tiadalah bernama Zat Yang Tahu
dan; Kuasa, jikalau tiada ZatNya itu bersifat dengan Kuasa, tiadalah
bernama Zat Yang Kuasa dan; Mengkehendaki, jikalau tiada ZatNya bersifat
dengan Mengkehendaki niscaya tiadalah bernama Zat Yang Mengkehendaki."
Ertinya: " Dan segala sifat itu menunjukkan ia atas ZatNya kerana tiada berdiri segala sifat itu dengan sendirinya ".
Maka
nyatalah dengan firman Allah Ta'ala dan Hadis Rasulullah s.a.w. kata
segala ulama' yang besar-besar itu bahawasanya Allah Ta'ala itulah
menjadikan alam ini.
Maka wajiblah kita ketahui akan wajib lagi
nyata Ujud Zat Allah Ta'ala itu dan wajib Zat itu ersifat Qidam, ertinya
Sedia adanya; Baqa' ertinya Kekal adanya Zat Allah Ta'ala; dan
Mukhalafah tuhulilhawadis ertinya Menyalahi ada Zat Allah Ta'ala itu
bagi segala yang baharu ini; Wahdaniah ertinya Esa Zat Allah Ta'ala itu
ertinya ‘Tiada menduai bagi ZatNya dan Tiada yang menduai SifatNya dan
Tiada yang menduai bagi PerbuatanNya.
(Ketahui olehmu) hai segala
orang yang belajar maka dengan kata kita serta ‘itiqadkan Nabi Muhammad
itu Persuruh Allah wajib padanya siddiq, ertinya benar.
Terkandunglah
Iman kita aka segala malaikat dan Iman kita akan segala Nabi dan Iman
kita akan segala Rasul dan akan segala Kitab yang diturunkan Allah
kepada setengah Rasul itu iaitu 104 Kitab dan Iman kita kepada Hari yang
kemudian iaitu Hari Qiamat.
Maka terkandunglah sekelian yang
tersebut itu semuanya pada kata kita: "MUHAMMAD RASULLAH", ertinya
Muhammad itu Persuruh Allah Ta'ala, kerana Nabi Muhammad itu membenarkan
ia akan sekelian itu.
Maka nyatalah yang terkandung pada kata kita: ‘Muhammad itu Persuruh Allah Ta'ala ‘.
Dan 18 Simpulan Iman kita dan ;
4 daripada yang wajib dan;
4 daripada yang mustahil lawan yang wajib itu menjadi ;
8 dan;
2 harus menjadi;
10 dan;
4 - Iman kita akan segala Malaikat dan segala Rasul dan akan segala Kitab dan akan segala Hari Qiamat, menjadi;
14 dan;
4 segala lawannya menjadi;
18 (Lapan Belas).
Maka 18 ini dengan 50 dahulu pada kata; " LA ILLAHA ILLALLAH ", itu menjadi 68 Simpulan Iman kita.
Maka terkandunglah pula sekelian itu pada kata ;
" LA ILLAHA ILLALLAH , MUHAMMAD RASULULLAH "
Ertinya: "Tiada Tuhan Melainkan Allah"," Nabi Muhammad itu Persuruh Allah "
Maka tatkala sudah kita ketahui dan faham kita akan sekelian itu maka sempurnalah, sahlah kita kata ;
"Asy-hadu al-La illa haillallah Wa-asy haduan-na Muhammaddar-Rasulullah"
Ertinya:
"Aku ketahuilah akan bahawasanya Tiada Tuhan yang disembah dengan
sebenar-benar sembah, Melainkan Allah dan Aku ketahui akan bahawasanya
Nabi Muhammad Rasulullah itu Persuruh Allah."
Dan jikalau belum
kita ketahui maknanya sekeliannya itu adalah perkataan kita itu berdusta
juga adanya belum lagi ada pada kita Ma'rifat, ertinya ‘ Mengenal ‘.
Maksiat lagi taklid juga, ertinya mengikut-ikut kata orang jua. Seperti
Sabda Nabi s.a.w :
Ertinya: " Apabila kamu ketahuilah terang seperti matahari nyatanya, maka naik saksilah kamu."
Yakni
tiada lagi syak dan tiada zan dan tiada waham, semata-mata yakinlah
kamu. Maka daripada Nabi diambil qias oleh segala Ahli Sufi r.a pada
bicara Zikirullah itu hendaklah dilihat nyata cahayanya terang didalam
hati seperti cahaya matahari atau cahya bulan atau seperti emas atau
seperti perak yang baru tiada karatan lagi; yakni tiada syak dan tiada
zan dan tiada waham ertinya tiada {kuras}dan sangka lagi didalam hati.
Nyata
tersurat didalam hati itu yakni tetap teguhlah yakinnya dan
pengenalannya akan imannya pada " La illaha illallah, Muhammad
Rasulullah " itu yakni tasdiqnya akan dia didalam hatinya teguhlah dan
tetaplah tiada berubah-ubah lagi kehendaknya itu. Telah diketahuilah
serta fahamlah ia akan sekelian itu didalam hatinya.
Bukannya ada
tersurat, yang tersuratnya didalam hatinya daging sekepal yang bernama
jantung itu ada Kalimat Allah atau Muhammad didalam jantung ia seperti
ambilan orang salah.
** WALLAHHU ALAM **
|
0 komentar:
Posting Komentar