‘Uyub Al-Nafsi wa Dawaa'uha
PENYAKIT NAFSU DAN PENAWARNYA oleh Imam Abu Abdul Rahman Al-Sulamiy (325H-412H) ditahqiq oleh Dr. Muhammad al-Sayyid al-Julainid terjemahan A.F. Ustaz Haji A. Basit b. A. Wahab
Muqaddimah
Saya telah diminta oleh beberapa orang syeikh r.m.h agar dapat menyusun
satu kitab yang membicarakan perihal yang bersangkutan dengan jiwa dan
nafsu manusia serta perkara-perkara yang tersirat berhubung dengannya.
Saya cuba untuk menyumpurnakan permintaan ini. Lali saya susun satu buku
yang berkaitan dengan ini. Saya memohon kepada Allah agar mengurniakan
keberkatanNya. Semuanya saya tulis setelah mendapat jawapan yang positif
daripada solat istikharah yang saya lakukan. Hanya Allah sahaja yang
membalasnya dan Dia jugalah sebaik-baik Pelindung. Selawat dan salam
kepada Nabi Muhammad s.a.w., keluarganya dan para sahabat.
Firman Allah SWT yang bermaksud, ".... Sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh kepada kejahatan ...."(Surah Yusof : 53)
Firman Allah SWT yang bermaksud, ".... serta ia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu."(Surah al-Nazi'ah : 40)
Firman Allah SWT yang bermaksud, "Dengan
yang demikian bagaimana fikirannu(wahai Muhammad) terhadap orang yang
menjadikan hawa nafsunya tuhan yang dipatuhinya ...."(Surah al-Jathiyah :
23)
Banyak lagi ayat-ayat Al-Quran yang merakamkan tentang
kejahatan nafsu serta sedikitnya kecenderungan nafsu kepada kebaikan.
Hal ini dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadith baginda:1 Yang bermaksud, "Bala bencana, hawa nafsu dan syahwat telah diadun sebati dengan tubuh Adam." 2
Nota kaki: 1.
Saya tidak menemui hadith ini di dalam kitab-kitab hadith tetapi dari
sudut pengertiannya(matan) adalah soheh. Semoga ia adalah daripada
riwayat para sufi yang boleh diterima. 2. Riwayat Abu Hurairah r.a.
Penyakit Pertama
Ia menyangka bahawa ia telah berjaya mengetuk pintu ketuhanan dengan
berbagai-bagai zikir dan amal ketaatan. Pintu itu memang terbuka tetapi
laluan untuk rujuk kepada Allah di dalam jiwa ditutupnya, disebabkan
oleh banyaknya dosa-dosa yang telah dilakukan. Kata Ibn Masruq, pada
suatu hari Rabia'ah al-Adawiyah3 telah lalu dimajlis Soleh al-Murra,
lalu Soleh berkata, "Siapa yang berterusan mengetuk pintu ketuhanan
Allah akhirnya ia akan dibuka," lalu dijawab oleh Rabia'ah al-Adawiyah, "
Pintu itu terbuka tapi kamu lari daripadanya. Bagaimanakah kamu boleh
sampai kepada matlamat perjalanan sekiranya kamu tersalah jalan sejak
dari langkah yang pertama lagi? Bagaimanakah seseorang hamba itu dapat
membebaskan dirinya daripada pengaruh jahat nafsunya sedangkan ia
sentiasa dikuasai oleh syahwat? Atau bagaimanakah seseorang itu mampu
membebaskan dirinya daripada kongkongan hawa nafsu sedangkan ia tidak
menegah dirinya daripada melakukan dosa-dosa?" Kata al-Sulamiy, Ibn
Abu Dunya4 berkata, para ahli hikmah berkata, "Janganlah kamu meletakkan
harapan yang tinggi untuk mendapat kejayaan menuju Allah sedangkan
dirimu diselaputi dosa." Rawatannya ialah sepertimana kata Sarij
al-Saqati,5″Hendaklah kamu sentiasa menurut jalan hidayah, mempastikan
segala pemakanan bersumber daripada yang halal serta menyempurnakan
ketakwaan kepada Allah."
Nota kaki:
3. Rabi'ah al-Adawiah ialah Rabiah binti Ismail al-Adawiyah (Umm
al-Khair) hamba kepada keluarga ‘Atik dari Basrah. Beliau terkenal
dengan sifat wara dan zuhud di dalam dunia kesufian. Dia dilahirkan di
Basrah dan meninggal dunia di Palestin pada tahun 135H. Dunia kesufian
mengiktiraf beliau sebagai seorang tokoh besar yang terlibat secara
langsung dalam bidang keilmuan dan menyebarkan amalan kesufian pada
pengikut beliau. Para sufi dizaman itu menjadikan Rabi'ah sebagai sumber
rujukan dan menampilkan riwayat-riwayat di dalam karya mereka yang
telah diambil daripada Rabi'ah. antaranya ialah Kitab al-Hilyah
al-'Auliya' oleh al-Esfahani;Al-Luma' oleh al-Siraj; Tabaqat al-Qubra
oleh al-Sya'rani. Rabia'ah memahami pengertian yang tersendiri di dalam
masaalah Mahabbah. Aliran ini tersebar luas dikalangan para sufi.
Seorang pengkaji, Dr. Abdul Rahman Badawi menganggap Rabi'ah seorang
tokoh yang jarang ditemui. Untuk kajian lihat Wafayat al-A'yan 1/182,
Ad-Dur al-Mansur 202; Al-Syarishi 2/231, al-A'lam al-Nubala' 30/31.
4. Beliau ialah Abdullah bin Muhammad bin Ubaid bin Sufian ibn Abi
Dunya al-Qurausyi al-Umawi. Dilahirkan pada tahun 208H. Dan meninggal
dunia pada tahun 281H. Beliau terkenal sebagai seorang daripada hafiz
dalam bidang hadith dan juga terkenal dalam menulis tajuk zuhud serta
ketinggian kerihanian. Imam al-Zahabi menyebut di dalam kitab Tarikhnya
bahawa karya-karya Ibn Abu Dunya sebanyak 186 buah. Kebanyakannya yang
menyangkut persoalan jiwa dan adab-adabnya, akhlak, zuhud, yang menjadi
rujukan kepada para sufi lain. Lihat al-Fahras oleh Ibn Nadim 1/185
Siyar Tarikh Baghdad 10/89; Tabaqat Ibn Abi Ya'la 1/192, Daerah
al-Ma'arif al-Islamiyah 1/72; al-A'lam al-Nubala' 4/260.
5. Abu
Hasan Sarij al-Saqati bin al-Mughlis adalah antara tokoh peringkat
kedua dalam dunia kesufian. Ia adalah bapa saudara disebelah ibu kepada
Junaid Al-Baghdadi serta Junaid sebagai gurunya. Beliau bergaul rapat
dengan Syeikh Ma'ruf al-Karkhi yang juga merupakan seorang tokoh
terbilang dizamannya. Al-Saqati termasuk ke dalam golongan pertama yang
membicarakan persoalan al-Ahwal al-Sufiah di Baghdad. Beliau juga
terkenal sebagai Syeikh kepada penduduk Baghdad ketika itu. Meninggasl
dunia pada tahun 251H. Al-Junaid adalah tempat ambilan dan rujukan bagi
al-Saqati. Pada suatu ketika al-Saqati ditanya tentang apakah itu aqal.
Beliau menjawab, "Akal itu ialah tempat meletakkan hujah syara' samada
berkaitan dengan persoalan perintah atau tegahan Allah." Beliau juga
pernah berkata, "Sesiapa yang tidak dapat mengenal kadar nikmat yang
diberikan untuknya, nescaya nikmat itu akan dirampas daripadanya tanpa
disedarinya." Katanya, " Sesiapa yang takut kepada Allah maka dia akan
ditakuti oleh segala sesuatu." Katanya, " Sesiapa yang menghiaskan diri
dengan berpura-pura takut kepada Allah maka Allah akan menjatuhkannya
dihadapan manusia." Sila lihat Tabaqat al-Sufiah-14, cetakan Dar
al-Sya'bi.
Penyakit Kedua Apabila ia menangis maka hilanglah rasa dukacitanya dan ia berada di dalam keadaan senang hati. Rawatannya
ialah dengan sentiasa melazimi perbuatan menangis berserta perasaan
dukacita oleh kerana dosa yang ia lakukan sehingga ia tidak berhajat
kepada keinginan untuk bersenang hati. Oleh itu apabila seseorang diuji
oleh Allah dengan perasaan dukacita, ia tidak akan menangis dengan sebab
dukacita itu, bahkan ia akan merasa senang hati dan bergembira jika
tangisan itu lahir daripada rasa takut kepada Allah kerana dosa yang
dilakukannya. Sesiapa yang menangis kerana dukacita maka tangisan itu
akan menambahkan lagi beban dukacita yang ditanggungnya.
Penyakit Ketiga
Apabila ia ditimpa mudarat ia akan mengadukannya kepada kuasa yang
tidak mampu merungkai mudharat tersebut. Bagitu juga, dia akan
meletakkan pergantungan harapannya kepada sesuatu yang tidak akan mampu
memenuhi harapannya. Ia juga berhempas pulas dan menumpukan perhatian
sepenuhnya mencari rezeki sedangkan rezekinya telah dijamin oleh Allah. Rawatannya ialah dengan memperbetulkan keimanan dengan menyakini sepenuhnya firman Allah s.w.t. : Yang
bermaksud, "Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang
membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya
melainkan Dia(Allah); dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu
kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah
kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang
dikendakiNya dari hamba-hambaNya, ... Firman Allah s.w.t. lagi: Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya ... Hakikat
yang telah dinyatakan oleh ayat-ayat tersebut adalah sangat jelas
bahawa semua makhluk Allah itu bersifat lemah. Di suatu sudut yang lain,
semua makhluk memerlukan bantuan daripada pihak lain untuk
menyempurnakan kehidupannya. Bagaimanakah orang yang memerlukan bantuan
untuk memenuhi kehidupannya mampu untuk mengisi keperluan hidup orang
lain. Oleh itu apabila seseorang itu ternyata lemah serta tidak
berkemampuan nescaya dia tidak akan dapat memperbaiki orang lain. Jadi
dia perlu memperbetulkan salah faham ini dan hendaklah bergantung kepada
Allah secara mutlak.
Penyakit Keempat Dia telah
mengabaikan hak-hak tertentu yang wajib ke atasnya, sedangkan sebelumnya
dia telah melaksanakan hak-hak tersebut. Pengabaian ini lebih tercela
apabila seseorang itu langsung tidak ambil peduli terhadap kecuaian dan
kelalaian itu. Ia akan menjadi sangat tercela apabila seseorang itu
tidak menyedari kelalaiannya. Keadaan ini akan menjadi lebih dahsyat
apabila seseorang itu menyangka bahawa kehidupan agamanya sempurna
walaupun keadaan dirinya penuh cuai. Hal ini berlaku kerana ketika ia
melaksanakan hak-hak yang dituntut ke atas dirinya itu, sifat syukur
yang ada di dalam dirinya kepada Allah sangat sedikit. Apabila semakin
berkurangan sifat syukur di dalam dirinya, lalu kedudukan seseorang itu
akan ditukar oleh Allah daripada menghayati dan menjunjung perintahNya
kepada makam lalai dan cuai. Akhirnya seseorang itu akan terhijap
daripada dapat melihat kelemahannya bahkan lebih dahsyat lagi, dia akan
menganggap kejahatan dan dosa yang dilakukannya sebagai kebaikan. Hal
inilah yang ditegaskan oleh Allah dalam firmanNya: Yang bermaksud,
"Maka (fikirkanlah) adakah orang yang diperelokkan kepadanya amal
buruknya (oleh Syaitan) lalu ia memandangnya dan mempercayainya
baik,?"(Surah Fathir :8) Rawatannya ialah sentiasa rujuk kepada Allah
dalam segala hal serta melazimi zikir-zikir tertentu, membaca Al-Quran,
berhati-hati dan teliti dalam sumber rezeki dan makanan dengan
mempastikan yang halal, memelihara kehormatan dan maruah umat Islam,
serta memohon doa daripada auli'a Allah agar melalui doanya itu Allah
akan memeliharanya daripada kelemahan dan kesalahan yang telah
disebutkan sebelum ini, disamping Allah akan membukakan hijab untuknya
melaksanakan ketaatan kepada Allah.
Penyakit Kelima
Dia mentaati perintah Allah tetapi tidak dapat mencapai kemanisan di
dalam melaksanakan perintah itu. Hal ini berlaku kerana amal ketaatannya
itu telah bercampur baur dengan unsur-unsur riya' dan tidak disertai
dengan keikhlasan serta tidak menurut sunnah di dalam amalan. Rawatannya
ialah dengan melatih jiwa supaya ikhlas di dalam amalan, menuruti
sunnah di dalam setiap perbuatan dan amalan serta memperbetulkan seluruh
asas kehidupan supaya kesudahannya menepati kehendak kebenaran.
Penyakit Keenam
Dia mengharapkan dirinya mendapat balasan kebaikan setelah mendapati
tanda kebaikan itu wujud pada dirinya. Sekiranya ia dapat mencapai
kebaikan itu nescaya orang yang jiwanya hampir kepada Allah akan
bermasam muka dan merasa malang dengan kehadirannya. Hal ini pemah
disebutkan kepada sebahagian daripada para salaf, "Apakah pendapatmu
terhadap (Seseorang yang bertahan makamnya di dalam dunia kesufian di
antara dua makam)?" Lalu dijawab, "Aku pernah menyaksikan pelbagai
golongan seperti itu. Kalaulah bukan kerana aku pernah menjadi seperti
mereka, nescaya aku akan memohonkan keampunan daripada Allah untuk
mereka. Beginilah bentuk perjalanan (jiwa yang hidup).Rawatannya ialah
hendaklah diketahui sekiranya Allah mengampunkan dosa-dosa mereka
sedangkan Allah menyaksikan dan mengetahui bahawa keampunan yang
dianugerahkannya itu akan ditukar ganti oleh mereka itu dengan melakukan
dosa dan maksiat. Oleh itu hendaklah kita merasa malu kepada Allah dan
sentiasa sedar terhadap kejahatan diri sendiri. Hal ini dinyatakan oleh
al-Fudail bin ‘Iyad6, "Alangkah kejinya perbuatan kamu itu walaupun kamu
merasakan ianya sesuatu yang baik. Ini adalah kerana kamu telah
mendahului ilmu Allah di dalam urusan tersebut." Kata Al-Sulamiy, Yahya
bin Muaz7 berkata, "Berlapar itu dianggap sebagai makanan kerana dengan
berlapar itu Allah akan memperkuatkan tubuh badan para siddiqin."
Nota kaki:
6. Al-Fudail bin ‘Iyad bin Mas'ud bin Bisyr Al-Tamimi. Al-Sulami telah
meletakkan nama al-Fudail nama yang pertama sebagai tokoh peringkat
pertama di dalam kitabnya al-Tabaqat. Al-Fudail berasal dari bandar
Marwa di sebuah kampung bernama Fandin. Beliau dilahirkan di Samarkand
dan membesar di Abyud, Turkistan. Meninggal dunia di Mekah pada tahun
187H dalam bulan Muharram. Para sufi banyak meriwayatkan riwayat yang
ma'sur daripada beliau dan sangat terkenal dengan sifat zuhud dan warak
disamping memberikan perhatian yang mendalam terhadap al-quran dan ilmu
yang berkaitan dengannya. Al-Fudail mempunyai pandangan dan ijtihadnya
yang tersendiri di dalam masalah furu' fiqhiyyah yang dijadikan sumber
pendalilan oleh ulama mutaakhir. Antara kata-kata hikmahnya, "Tidak ada
perhiasan yang paling indah pada diri seseorang melainkan sifat siddiq
dan mencari rezeki yang halal.-, katanya lagi, "Adalah tidak sayugia
bagi seseorang hafiz alquran itu menuntut keperluan hidupnya daripada
makhluk. Sepatutnya segala hajat dan keperluan makhluk berada
ditangannya. Lihat al-Tabaqat al-Sufiah, 9.
7. Yahya bin Muaz
(Jaafar al Razi) adalah tokoh peringkat pertama dalam tasawwuf. Beliau
membesar di dalam suasana keluarga yang terkenal dengan sifat zuhud.
Memiliki minat mendalam di dalam usaha dakwah. Beliau telah merantau ke
Balakh bersama saudaranya lbrahim. Apabila Ibrahim meninggal dunia di
dalam perjalanan, Yahya kembali semula ke Naisabur dan meninggal dunia
di sana pada tahun 285H. Dikatakan bahawa beliau pemah meriwayatkan
hadis daripada Ibnu Abbas ra. Para ulama tasawwuf banyak mengambil
pendapat Yahya bin Muaz untuk dimuatkan ke dalam karya-karya mereka.
Antara kata-kata hikmah Yahya bin Mu'az ialah "Tiga sifat yang perlu
dimiliki oleh para aulia Allah, pertama: thiqah kepada Allah di dalam
semua perkara, kedua: merasa kaya bersama Allah daripada selainnya,
ketiga: Rujuk kepada Allah di dalam semua perkara. Semuanya itu
bergantung kepada sejauh mana kadar kasih hati kepada Allah sekadar
itulah kasih Allah kepadanya. Sejauh mana takut hati kamu kepada Allah
maka sekadar itulah makhluk akan takut kepada kamu. Sejauh mana kamu
menumpukan perhatian kepada Allah maka sekadar itu pulalah tumpuan hati
makhluk kepadamu. Sesiapa yang merahsiakan khidmat amalnya kepada Allah
sekadar itu pulalah makhluk akan merahsiakan khidmat mereka kepadanya.
Sesiapa yang senang hati dan bahagia bersama Allah sekadar itu pulalah
makhluk akan merasa senang dan bahagia melihatnya." Lihat al-Tabaqat
oleh al-Sulamiy 16-27, al-Arus ala-Syarhi al-Risalah al-Qusyariyyah
1/119, Safwat al-Safwah 30, 71-80, al-A'lam al-Nubala'. 90/218.
Penyakit Ketujuh
Jika kamu ingin membina dan menyuburkan kehidupan akhirat kamu,
terlebih dahulu hendaklah kamu mematikan keinginan terhadap
(keseronokan) kehidupan duniawi. Kamu tidak akan dapat berdampingan
dengan Allah sehingga kamu mematikan keinginan nafsu kamu kepada
perkara-perkara yang keji." Hal ini disebut oleh Yahya Bin Mu'az,
katanya "Sesiapa yang menghampirkan diri kepada Allah dengan hati yang
mendalam, Allah akan memelihara jiwanya daripada godaan nafsu. Cara
menguasai hawa nafsu itu ialah melakukan perkara-perkara yang tidak
disukainya, kerana nafsu itu selama-lamanya tidak akan tunduk kepada
kebenaran." Rawatannya ialah berjaga malam untuk beribadat,
berpuasa, melaksanakan kewajipan yang tidak disukai oleh nafsu serta
menghalang daripada pengaruh syahwat yang berbagai-bagai.
Penyakit Kelapan
Nafsu itu selama-lamanya tidak akan melahirkan kebenaran. Hal ini
kerana amal ketaatan itu berlawanan dengan kehendak nafsu, bahkan akan
lahirlah pula pertentangan yang lebih banyak apabila seseorang itu patuh
mengikut kehendak hawa nafsu dan syahwat. Rawatannya
ialah keluar daripada kongkongan nafsu itu secara keseluruhan kemudian
kembali kepada Allah secara mutlak. Al-Sulamiy berkata, "Abul Qasim
al-Basri berkata di Baghdad; Ibn Bazdan telah ditanya, "Atas dasar
apakah seseorang itu keluar menuju kepada Allah?" Katanya,"Keluar
di atas dasar dia tidak akan kembali semula ke tempat asalnya, serta dia
akan memelihara dan menumpukan seluruh perhatiannya kepada Allah." Abul
Qasim al-Basri berkata, "Hal itu hanya melibatkan pencarian orang yang
telah menemui hakikat ketuhanan Allah" "Bagaimana pula keadaan
orang yang masih belum menemui hakikat itu?" Jawabnya, "Kemanisan iman
yang lahir dipermulaan langkah menuju Allah itu akan menjadi penawar
yang sangat mujarab untuk mengharungi segala kepahitan di dalam
pencarian hakikat ketuhanan itu di hari-hari yang mendatang."
|
0 komentar:
Posting Komentar