Rabu, 05 Maret 2014

Bab 9: Beriman Kepada Hari Kiamat

Bab 9: Beriman Kepada Hari Kiamat

Beriman kepada hari kiamat adalah salah satu dari rukun iman yang enam dan merupakan perkara utama dalam aqidah malah sebagai unsur penting dalam keimanan kerana terdapat banyak ayat-ayat Al-Quran yang menghubungkan beriman kepada Allah dengan beriman kepada hari kiamat. Antaranya ada dinyatakan berdasarkan firman Allah S.W.T. di dalam surah Al-Baqarah ayat 62 :

Maksudnya : “…Sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah dan beriman kepada hari akhirat (hari kiamat) serta beramal soleh, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.”

(Surah Al-Baqarah : 62)

Al-Quran dan Al-Sunnah ada memuatkan keterangan tentang dalil kewajipan beriman dengan hari kiamat. Dan sesiapa yang kufur ingkar dengan beriman kepada hari kiamat maka ia berada di dalam kesesatan. Allah S.W.T berfirman di dalam surah Al-Nisa’ ayat 136 :

Maksudnya : “…dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, rasul-rasul-Nya dan juga hari akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya.”
(Surah Al-Nisa’ : ayat 136)

Beriman dengan hari kiamat ialah beriman dengan setiap berita yang disampaikan oleh Allah dan rasul-Nya mengenai peristiwa yang berlaku pada hari itu, azab dan nikmatnya, soal kubur, hari manusia dibangkitkan semula, mizan, haudh, sirat dan sebagainya.
Menurut Imam Syafie, Ahli Sunnah Wal-Jamaah beriman kepada setiap yang diberitakan oleh Allah dan Rasul-Nya tentang hari kiamat seperti kebangkitan selepas mati, hisab, kedatangan Allah pada hari kiamat untuk memberikan keputusan di antara hamba-hamba-Nya, mizan (timbangan), ash-shirath, syurga dan neraka.

0 komentar:

Posting Komentar