Rabu, 05 Maret 2014

Bab 8: Beriman Kepada Rasul SIFAT-SIFAT YANG MUSTAHIL BAGI RASUL

Bab 8: Beriman Kepada Rasul

SIFAT-SIFAT YANG MUSTAHIL BAGI RASUL

1.Kazib/Dusta

Mustahil rasul melakukan kazib iaitu pembohongan dan dusta kerana Allah telah menyokongnya dengan mukjizat yang menunjukkan kebenaran ajarannya. Allah tidak akan menyokong dan menolong pendusta. Sekiranya rasul itu boleh melakukan dusta, Allah tidak akan menyuruh kita mengikutnya.

2.Khianat/Curang

Mustahil rasul melakukan khianat. Sekiranya rasul itu melakukan khianat, nescaya sudah pasti dia akan mengubah syariat Allah dan merosakkan hukum-hukum yang diterimanya daripada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Dengan itu, tujuan asas rasul itu diutuskan iaitu melakukan pengislahan dan beramal mengikut perintah Allah tidak akan tercapai. Allah tidak suka kepada orang yang melakukan kerosakan dan tidak akan membantu orang yang membuat khianat.

2.Kitman/Menyembunyikan

Mustahil rasul bersifat kitman iaitu menyembunyikan wahyu Allah. Mereka tetap menyampaikannya walaupun menghadapi kezaliman dan kekejaman manusia. Para rasul menyampaikan wahyu yang diterima daripada Allah, di mana menyampaikan itu menjadi sifat yang istimewa kepada mereka.

3.Baladah/Bodoh

Mustahil rasul bersifat baladah iaitu bodoh dan lebih mustahil lagi Allah memilih rasul-Nya dari kalangan orang-orang yang tidak sempurna akal dan kebijaksanaannya kerana rasul akan menyampaikan risalah-risalah kepada umat Islam.

0 komentar:

Posting Komentar