Bab 21 : Pembahagian Solat
- Solat Fardhu
JENIS-JENIS
SOLAT
Solat terbahagi
secara umumnya kepada dua jenis sahaja iaitu solat fardhu dan
solat sunat. Solat Juma‘at juga merupakan salah satu solat
fardhu tetapi ia disyari‘atkan bagi menggantikan solat Zuhur
kepada golongan tertentu. Solat fardhu juga kadangkala dilakukan
semasa bermusafir dan cara-caranya lebih berbentuk fleksibel.
Sementara solat sunat nafilah mempunyai banyak jenis dan bentuknya.
SOLAT
FARDHU
Bentuk Solat
Fardhu
Solat fardhu
mempunyai beberapa bentuk ketika hendak melakukannya, iaitu:
1. Solat
Berjama‘ah.
2. Solat
Juma‘at.
3. Solat
Musafir.
4. Solat
Khauf.
SEMBAHYANG BERJAMA‘AH
Sembahyang
berjama‘ah bermaksud menggabungkan sembahyang ma’mum
dengan sembahyang imam. Jama‘ah terhasil dengan bilangan
dua orang atau lebih.
Hukumnya
adalah fardhu kifayah kecuali sembahyang Juma‘at. Oleh itu,
ia mesti dilakukan oleh sekumpulan penduduk dalam sesebuah tempat
atau kawasan.
Namun demikian,
terdapat beberapa keuzuran yang dibenarkan syara‘ untuk
tidak menghadirkan diri ke masjid bagi mendirikan sembahyang berjama‘ah
seperti berikut:
1. Keuzuran
umum seperti hujan, angin yang kuat pada waktu malam, jalan terlalu
becak dan berlumpur.
2. Keuzuran
khusus seperti sakit, keadaan yang terlalu lapar dan dahaga, takut
kepada orang yang akan melakukan kezaliman ke atas diri dan hartanya,
ketika menahan diri daripada berlaku hadath (kecil) disebabkan
kencing dan buang air besar. Begitu juga seseorang yang makan
makanan yang berbau busuk, atau berpakaian dengan pakaian yang
kotor dan berbau yang boleh mengganggu orang lain.
Syarat Imam
1. Imam bukanlah
seorang ummi yang tidak betul bacaan al-fatihah, cacat dari segi
sebutan, ketiadaan syaddah dan sebagainya, sedangkan ma’mum
lebih baik daripadanya.
2. Imam bukan
dari kalangan wanita jika ma’mumnya lelaki.
3. Imam yang
hendak diikuti itu bukanlah sebagai pengikut kepada imam lain.
Cara mengikut
Imam
1. Ma’mum
hendaklah tidak berada di hadapan imam. Makruh sekiranya ma’mum
berdiri selari dengan imam, tetapi yang sunatnya ialah di belakang
sedikit dari imam. Ukuran yang diambilkira sama ada berada di
hadapan atau di belakang ialah tumit kaki.
2. Ma’mum
hendaklah mengikut imam dengan tidak mendahului takbiratul ihram
imam. Hukumnya makruh jika dilakukan serentak dengan imam pada
selain takbiratul ihram.
3. Ma’mum
hendaklah mengikuti perbuatan imam dalam semua perpindahan dari
satu rukun kepada satu rukun yang berbentuk perbuatan (rukun fi‘liyy)
dengan keadaan perbuatan ma’mum hendaklah terkemudian daripada
imam, melainkan jika ada keuzuran seperti bacaannya lambat, maka
dia boleh tertinggal daripada mengikut imam dengan tiga rukun
yang panjang.
4. Ma’mum
hendaklah mengetahui perpindahan imam dari satu rukun ke satu
rukun sama ada dengan melihatnya atau melihat sesetengah daripada
saf atau mendengar suara imam atau muballigh (penyampai takbir
imam).
5. Jarak tempat
antara ma’mum dan imam itu hendaklah tidak terlalu jauh
jika kedua-duanya sembahyang di luar masjid. Jika sembahyang didirikan
dalam masjid, maka ikutan ma’mum itu sah walau sejauh mana
sekalipun jarak antara kedua-duanya.
6. Ma’mum
hendaklah berniat berjama‘ah atau mengikut imam ketika takbiratul
ihram.
SEMBAHYANG
JUMA‘AT
Sembahyang
Juma‘at telah difardhukan di Makkah sejurus sebelum Nabi
berhijrah ke Madinah. Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam
juga menegaskan dengan sabdanya: “Sembahyang Juma‘at
adalah tanggungjawab yang wajib ke atas setiap orang Islam.”
Syarat Wajib
Juma‘at
1. Mukallaf,
iaitu seorang yang beragama Islam, baligh dan berakal.
2. Kemerdekaan
yang sempurna. Hamba tidak diwajibkan Juma`at.
3. Lelaki,
ia tidak diwajibkan ke atas wanita kerana mereka sibuk dengan
anak-anak dan urusan rumahtangga, seterusnya menimbulkan kesulitan
kepada mereka.
4. Sihat tubuh
badan, tidak sakit yang memudaratkan.
5. Bermukim
di tempat Juma`at didirikan.
Syarat Sah Juma‘at
1. Sembahyang
itu hendaklah didirikan dalam sempadan kawasan bangunan dan binaan
sama ada di pekan atau di kampung yang penduduknya bertaraf mastautin.
2. Bilangan
ahli Juma‘at yang cukup syarat tidak kurang daripada empat
puluh orang yang cukup syarat.
3. Bilangan
ahli Juma‘at berkekalan dari awal khutbah hingga tamatnya
sembahyang.
4. Didirikan
dalam waktu Zuhur. Jika waktu Zuhur telah sempit, tidak cukup
untuk didirikan sembahyang Juma‘at, maka mereka wajib mendirikan
sembahyang Zuhur.
5. Tidak berbilang-bilang
Juma‘at pada satu tempat selama ia boleh dibuat dalam satu
jama‘ah kecuali penduduk terlalu ramai sedangkan tempat
adalah sempit.
Fardhu Juma‘at
Ia terdiri daripada dua fardhu, iaitu khutbah dan sembahyang dua
raka‘at. Sembahyang Juma‘at hendaklah didirikan dengan
dua raka‘at secara berjama‘ah selepas khutbah. Untuk
mendapatkan jama‘ah dalam sembahyang Juma‘at, hanya
disyaratkan mendapatkan satu raka‘at yang penuh. Sekiranya
ia diperolehi, maka sembahyang Juma‘at adalah sah dan jika
tidak, ia wajib ditukar kepada Zuhur.
Rukun Khutbah
1. Memuji
Allah subhanahu wata‘ala dengan menggunakan mana-mana lafaz
sekalipun terdapat di dalam isi kandungan ayat yang dibaca.
2. Bersalawat
ke atas Nabi sallallahu ‘alayhi wasallam dengan mana-mana
perkataan yang memberi maknanya.
3. Berpesan
supaya bertaqwa kepada Allah dengan menggunakan apa jua lafaz.
4. Membaca
satu ayat daripada Al-Qur’an yang dapat memberi kefahaman
dan mempunyai makna yang jelas pada salah satu daripada dua khutbah.
5. Berdoa
untuk orang-orang yang beriman pada khutbah yang kedua.
Syarat Khutbah
1. Khatib
berdiri ketika berkhutbah sekiranya ia berkuasa untuk berbuat
demikian. Kedua-dua khutbah tersebut hendaklah dipisahkan dengan
duduk.
2. Tidak dikemudiankan
daripada sembahyang.
3. Khatib
berada dalam keadaan suci daripada hadath kecil dan besar, serta
najis yang tidak dimaafkan sama ada pada pakaian, badan atau tempatnya
dan berada dalam keadaan menutup ‘aurat.
4. Rukun-rukun
khutbah dibaca dalam bahasa Arab biarpun tidak difahami oleh para
jama‘ah.
5. Berturut-turut
di antara rukun-rukun khutbah dan juga antara khutbah pertama
dengan khutbah kedua serta antara khutbah kedua dengan sembahyang.
6. Rukun kedua-dua
khutbah tersebut hendaklah didengari oleh empat puluh orang yang
mencukupi syarat-syarat sah sembahyang Juma‘at.
SEMBAHYANG ORANG YANG BERMUSAFIR
Bermusafir
adalah suatu yang berbentuk azab. Disebabkan musafir, manusia
kehilangan perasaan-perasaan tenang dan kerehatan. Oleh itu, Allah
subhanahu wata‘ala telah memberikan kepada mereka dua bentuk
keringanan dalam sembahyang seperti berikut:
1. Memendekkan
bilangan raka‘at yang dinamakan qasar.
2. Menghimpunkan
dua sembahyang tunai antara satu sama lain dalam satu waktu dinamakan
jama‘.
Perjalanan
yang membolehkan sembahyang jama‘ dan qasar disyaratkan
:
1. Jarak jauh
perjalanan hendaklah sampai dua marhalah iaitu lebih kurang 81
km atau lebih.
2. Perjalanan
hendaklah menuju ke arah tertentu dan diketahui bahawa tempat
yang dimaksudkan itu jauh.
3. Perjalanan
itu bukan dengan tujuan maksiat. Bermusafir dengan tujuan berniaga
arak, mengambil riba atau menyamun adalah maksiat maka tidak diberi
kelonggaran.
SEMBAHYANG QASAR
Ia adalah
sembahyang fardhu dengan memendekkan setiap sembahyang empat raka‘at
iaitu Zuhur, ‘Asar dan ‘Isya’ menjadi dua raka‘at
dalam perjalanan yang diharuskan.
Syarat-syarat
sah sembahyang qasar seperti berikut :
1. Sembahyang
itu telah masuk waktu ketika bermusafir dan hendaklah ditunaikan
ketika musafir.
2. Orang
yang bermusafir hendaklah telah sampai ke sempadan bandar
atau pekan yang hendak ditinggalkan atau melepasi bangunan-bangunan
di pekan tersebut.
3. Orang
bermusafir tidak berniat untuk tinggal di tempat tujunya selama
empat hari atau lebih, tidak termasuk hari sampai dan pulang.
4. Orang
yang musafir tidak menjadi ma’mum kepada orang yang
bermukim, maka sembahyang wajib ditunaikan dengan bilangan
raka‘at yang sempurna.
SEMBAHYANG
JAMA'
Sembahyang
jama‘ bermaksud menghimpunkan dua sembahyang tunai antara
satu sama lain dalam satu waktu.
Sembahyang
jama‘ terbahagi kepada dua bahagian:
1. Jama‘
taqdim iaitu menunaikan sembahyang kedua dalam waktu yang pertama.
Syarat-syarat jama‘ taqdim adalah seperti berikut :
a) Ditunaikan
secara tertib antara keduanya, iaitu dengan menunaikan sembahyang
yang pertama terlebih dahulu kemudian diikuti dengan sembahyang
yang kedua.
b) Hendaklah
berniat jama‘ untuk menunaikan sembahyang kedua ke dalam
waktu yang pertama sebelum selesai sembahyang yang pertama ketika
takbiratul ihram.
c) Ditunaikan
secara berturut-turut (muwalat) iaitu sembahyang yang kedua
ditunaikan segera sebaik sahaja selesai daripada salam sembahyang
pertama tanpa dipisahkan oleh sesuatu pun sama ada zikir, sembahyang
sunat atau lain-lain.
d) Perjalanan
berterusan sehingga dilakukan sembahyang yang kedua.
e) Sembahyang
yang pertama hendaklah diyakini bahawa didirikan dengan sah
walaupun sembahyang itu mesti ditunaikan semula kerana mungkin
ketiadaan air untuk berwudhu’.
2. Jama‘
ta’khir iaitu melewatkan sembahyang pertama ke dalam waktu
kedua. Sembahyang secara jama‘ ta’khir tidak disyaratkan
tertib antara kedua sembahyang bahkan boleh memulakannya dengan
mana-mana sembahyang yang dikehendaki. Juga tidak disyaratkan
muwalat (berturut-turut) tetapi ia disunatkan. Syarat-syaratnya
ialah :
a) Berniat
hendak melewatkan sembahyang pertama ketika dalam waktunya dalam
jarak masa yang boleh ditunaikan sembahyang tersebut.
b) Orang
yang bermusafir itu hendaklah terus berada dalam keadaan musafir
sehingga kedua-dua sembahyang selesai didirikan.
SEMBAHYANG
KHAWF (KETIKA TAKUT)
Sembahyang
khawf ialah sembahyang fardhu yang didirikan ketika berlaku peperangan.
Ia istimewa daripada sembahyang lain disebabkan beberapa rukhsah
(kemudahan) yang diberikan terutamanya ketika berjama‘ah.
Sembahyang
khawf mempunyai dua keadaan berdasarkan keadaan peperangan yang
berlaku, iaitu:
1. Keadaan
berjaga-jaga dan peperangan belum tercetus.
2. Ketika
peperangan tercetus, saf-saf bertaburan dan suasana membimbangkan.
KEADAAN
BERJAGA-JAGA DAN PEPERANGAN BELUM TERCETUS
Bagi keadaan
ini terdapat dua cara yang berbeza dengan sebab perbezaan kedudukan
musuh:
1. Ketika
musuh berada dan terkawal pada arah qiblat dan peperangan belum
lagi tercetus. Imam hendaklah menyusun tentera kepada dua saf,
empat atau lebih dan bersembahyang bersama-sama dengan mereka.
Apabila imam sujud, saf yang berada di belakang imam hendaklah
turut sujud bersama dengan imam. Manakala yang baki hendaklah
menjaga rakan-rakan mereka yang sedang sujud daripada gerakan
musuh. Apabila imam dan saf yang sujud bersamanya bangun, maka
saf yang berdiri tadi hendaklah sujud sehingga mereka bersama
dengan imam ketika duduk tasyahhud. Selepas itu semuanya memberi
salam bersama dengan imam. Inilah cara sembahyang yang dilakukan
oleh Rasulullah dalam peperangan Asfan.
2. Ketika
musuh bertebaran, bukan berada di arah qiblat dan peperangan belum
lagi tercetus. Cara sembahyang yang disunatkan dalam keadaan tersebut
ialah seperti berikut:
a) Tentera
yang bersembahyang dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu kumpulan
pertama berdiri ke arah musuh kerana mengawal dan menjaga orang-orang
Islam dan kumpulan kedua pergi menunaikan sembahyang secara
berjama‘ah bersama-sama imam.
b) Imam
bersembahyang bersama dengan kumpulan kedua hingga selesai satu
raka‘at. Apabila imam berdiri pada raka‘at kedua,
para ma’mum hendaklah berniat mufaraqah (bercerai daripada
imam) dan mereka menyempurnakan raka‘at kedua secara sendiri.
Kemudian mereka pergi ke tempat kumpulan pertama yang sedang
berjaga.
c) Kumpulan
pertama yang berjaga datang pula mengikut imam dan imam semestinya
berdiri lama pada raka‘at kedua sekadar kumpulan pertama
sempat berdiri bersamanya. Imam bersembahyang dengan mereka
pada raka‘at kedua yang merupakan raka‘at pertama
jika dinisbahkan kepada ma’mum. Apabila imam duduk untuk
tasyahhud, mereka bangun menyempurnakan raka‘at kedua
sehingga mereka duduk dalam keadaan imam masih membaca tasyahhud.
Kemudian imam memberi salam bersama-sama mereka.
KETIKA
PEPERANGAN TERCETUS, SAF-SAF BERTABURAN DAN SUASANA MEMBIMBANGKAN.
Apabila berlaku
keadaan tersebut, maka tidak ada cara tertentu untuk ditunaikan
sembahyang. Bahkan setiap orang menunaikan sembahyang mengikut
keadaan yang mengizinkan mereka mendirikannya sama ada dalam keadaan
berdiri, menunggang, berjalan kaki atau berhenti, sama ada menghadap
qiblat atau tidak. Ruku‘ dan sujud dilakukan dengan isyarat
atau dengan menggerakkan kepalanya sebagai isyarat kepada ruku‘
dan sujud dengan menjadikan sujud lebih rendah daripada ruku‘.
0 komentar:
Posting Komentar