Bab
27: Qurban : Pengertian Qurban
Dari segi bahasa, qurban bermaksud sesuatu yang dikorbankan
kerana Allah subhanahu wata‘ala.
Dari sudut syara‘, qurban bermaksud menyembelih
binatang yang tertentu pada masa-masa yang tertentu dengan niat
mendekatkan diri kepada Allah subhanahu wata‘ala.
PENSYARI‘ATAN
DAN HIKMAHNYA
Qurban telah disyari‘atkan
pada tahun kedua hijrah sama seperti ibadah zakat dan sembahyang
Hari Raya.
Firman Allah subhanahu wata‘ala:
{ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ }
Maksudnya:
“Maka kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu dan sembelihlah
qurban (sebagai tanda syukur)”
(Surah Al-Kauthar 108:2)
Hikmah disyari‘atkan qurban ialah sebagai tanda bersyukur
kepada Allah subhanahu wata‘ala di atas segala
nikmatNya yang berbagai dan juga di atas kekalnya manusia dari
tahun ke tahun.
Ia juga bertujuan menjadi kifarah bagi pelakunya, sama ada
disebabkan kesilapan-kesilapan yang telah dilakukan ataupun dengan
sebab kecuaiannya dalam menunaikan kewajipan di samping memberikan
kelegaan kepada keluarga orang yang berqurban dan juga mereka
yang lain.
Qurban tidak memadai dengan menghulurkan
nilai harganya, berbeza dengan ibadah zakat fitrah yang bermaksud
memenuhi keperluan golongan fakir, Imam Ahmad dikatakan menyebut
amalan menyembelih qurban adalah lebih afdhal daripada bersedekah
dengan nilai harganya.
HUKUM MELAKUKAN QURBAN
Hukum melakukan qurban ialah sunnah
mu’akkadah bagi
sesiapa yang mampu melakukannya.
Sabda Nabi Muhammad sallallahu ‘alayhi wasallam yang
bermaksud:
“Aku
diperintahkan agar menyembelih qurban dan ia sunat bagi kamu”
(Riwayat Tirmizi)
PEMBAHAGIAN IBADAH QURBAN
Terdapat dua jenis qurban iaitu qurban wajib dan qurban sunat.
Qurban Nazar.
Contohnya apabila seseorang menyebut, “Kerana Allah
wajib ke atasku berqurban seekor kambing atau seekor unta
ini” ataupun dengan menyebut, “Aku jadikan
kambing ini sebagai qurban”
Sama sahaja hukumnya dalam hal sama ada yang menyebutnya
itu seorang yang kaya ataupun seorang fakir.
Binatang yang dibelikan untuk tujuan qurban oleh seorang fakir.
Apabila seorang fakir membeli seekor kambing dengan niat untuk
diqurbankan, maka ia menjadi wajib. Ini kerana membeli dengan
tujuan berqurban oleh seseorang yang tidak wajib melakukannya
dikira wajib kerana perbuatan ini dikira sebagai satu nazar.
Qurban Sunat
Qurban sunat ialah qurban yang dilakukan oleh seseorang yang berkemampuan
melakukannya sama ada miskin ataupun yang bermusafir, yang tidak
berniat nazar atau membeli dengan tujuan qurban.
SYARAT-SYARAT QURBAN
Syarat qurban dapat dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu:
Syarat Wajib/Sunat Qurban.
Syarat Sah Qurban.
Syarat
Mereka Yang Dituntut Berqurban.
Syarat Wajib/Sunat Qurban
1. Untuk
dijadikan ibadah qurban wajib ataupun sunat adalah disyaratkan
dia mampu melaksanakannya.
2. Orang yang dianggap mampu ialah mereka
yang mempunyai harga untuk binatang qurban yang lebih daripada
keperluannya dan keperluan mereka yang di bawah tanggungannya untuk
hari raya dan hari–hari tasyrik kerana inilah tempoh masa
bagi melakukan qurban tersebut.
3. Kedudukannya sama
seperti dalam masalah zakat fitrah, mereka mensyaratkan ia hendaklah
merupakan yang lebih daripada keperluan seseorang juga keperluan
mereka yang di bawah tanggungannya pada hari raya puasa dan juga
malamnya sahaja.
Syarat Sah Qurban
Hendaklah binatang yang diqurbankan itu tidak mempunyai sebarang
kecacatan yang menyebabkan kekurangan kuantiti dagingnya ataupun
menyebabkan kemudharatan terhadap kesihatan. Contohnya cacat
yang teruk pada salah satu matanya, berpenyakit yang teruk,
tempang atau kurus yang melampau.
Hendaklah qurban itu dalam masa yang tertentu iaitu selepas
sembahyang Hari Raya Haji pada 10 Zulhijjah hingga sebelum
terbenam matahari pada akhir Hari Tasyrik iaitu pada 13 Zulhijjah.
Hendaklah disembelih oleh orang Islam.
Orang yang berkongsi mengorbankan unta atau lembu tidak lebih
dari tujuh orang di mana masing–masing menyumbang 1/7
bahagian.
Syarat Mereka Yang Dituntut Berqurban
Islam.
Merdeka.
Aqil Baligh.
Bermukim atau Musafir.
Berkemampuan.
WAKTU PELAKSANAAN IBADAH QURBAN
Waktu bagi menyembelih
qurban bermula setelah selesai sembahyang Hari Raya dan bacaan
khutbahnya iaitu setelah naik matahari sekadar segalah. Masanya
berterusan siang dan malam sehingga Hari Tasyrik yang akhir
iaitu sebelum terbenam matahari pada hari tersebut. Ini berdasarkan
hadis Nabi yang diriwayat oleh Al-Barra’ bin ‘Azib
:
“Perkara pertama yang kita mulakan pada hari ini ialah
bersembahyang, kemudian kita balik dan melakukan penyembelihan
qurban. Sesiapa yang melakukan demikian maka dia telah menepati
sunnah kami. Sesiapa yang menyembelih sebelum itu, maka ia merupakan
daging yang disediakan untuk ahli keluarganya. Ia tidak dikira
sebagai ibadah khas (qurban) ini sedikit pun.”
BINATANG QURBAN
Perbincangan tentang binatang qurban ini meliputi empat perkara
:
Jenis binatang yang diqurban.
Umur binatang qurban.
Kadar binatang yang disembelih.
Sifat–sifat binatang qurban.
1. Jenis Binatang Yang Diqurban
Para ulama’ sependapat bahawa ibadah qurban
tidak sah kecuali dengan menggunakan binatang an‘am, iaitu
binatang jinak yang berkaki empat seperti unta, lembu dan kerbau,
kambing biri–biri dan semua yang termasuk dalam jenisnya,
sama ada jantan atau betina. Oleh itu, tidak sah berqurban dengan
menggunakan binatang yang lain daripada binatang an‘am ini
seperti kerbau liar dan kijang.
Firman Allah subhanahu wata‘ala:
{ وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِّيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ اْلأَنْعَمِ }
Maksudnya:
“Dan bagi tiap-tiap satu umat, Kami syari‘atkan
ibadah menyembelih qurban (atau lain-lainnya) supaya mereka menyebut
nama Allah sebagai bersyukur akan pengurniaanNya kepada mereka:
binatang-binatang ternak yang disembelih itu.”
(Surah Al-Hajj 22:34)
Tidak terdapat sebarang dalil sama ada yang dinaqalkan
daripada Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam atau
sahabat yang menunjukkan mereka berqurban dengan binatang selain
daripada binatang-binatang ternakan (an‘am) ini.
Oleh kerana qurban merupakan satu ibadah yang dikaitkan dengan
binatang, maka ia hanya ditentukan kepada binatang an‘am sahaja
sama seperti ibadah zakat.
Adapun binatang yang lebih afdhal diqurban ialah unta diikuti
dengan lembu kemudian biri-biri atau kibasy kemudian kambing.
Ini memandangkan kuantiti dagingnya yang lebih banyak bagi maksud
pengagihan yang lebih meluas untuk fakir miskin.
Nabi sallallahu ‘alayhi wasallam juga telah
bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat dengan mandi junub,
kemudian dia pergi (ke Jumaat) maka dia seolah-olah telah berqurban
seekor unta. Sesiapa yang pergi pada saat kedua maka dia seolah-olahnya
berqurban dengan seekor lembu. Sesiapa yang pergi pada saat ketiga
maka dia seolah-olah berqurban dengan seekor kibasy yang bertanduk.”
2. Umur Binatang Qurban
Umur binatang yang hendak diqurbankan berbeza-beza mengikut
jenis binatang iaitu:
Unta disyaratkan telah berumur lima tahun dan masuk ke umur
enam tahun.
Kambing dan lembu disyaratkan telah berumur dua tahun dan
masuk ke umur tiga tahun.
Kibasy disyaratkan telah memasuki umur dua tahun.
Bagi anak unta, lembu, kambing dan kibasy yang telah berumur
dua tahun lebih (yang telah bersalin gigi) harus dijadikan
qurban.
3. Kadar Binatang Yang Disembelih
Para fuqaha’ bersepakat mengatakan bahawa
seekor kambing atau kibasy hanya mencukupi sebagai qurban untuk
seorang sahaja. Seekor unta atau lembu pula mencukupi untuk menjadi
qurban bagi tujuh orang. Ini berdasarkan hadith Jabir:
“Kami berqurban bersama Rasulullah sallallahu ‘alayhi
wasallam semasa di Hudaybiyah dengan seekor unta atau seekor
lembu untuk tujuh orang.”
Dalam riwayat Muslim pula menyebut :
“Kami keluar bersama Rasulullah sallallahu ‘alayhi
wasallam dan kami berniat Haji. Maka Rasulullah sallallahu ‘alayhi
wasallam telah memerintahkan kami supaya berkongsi mengurbankan
seekor unta atau seekor lembu. Setiap tujuh orang berkongsi seekor
unta.”
4. Sifat–Sifat Binatang
Qurban
Sifat–sifat binatang qurban sama ada betina atau jantan
yang digariskan oleh syara‘ adalah seperti berikut:
Terang penglihatannya iaitu tidak buta.
Tidak cacat seperti kudung kaki, putus ekornya, terpotong
hidungnya atau sebagainya.
Gemuk, tidak harus pada binatang yang terlalu kurus.
Ciri-ciri yang afdhal terdapat pada binatang qurban
itu:
Gemuk pada keseluruhan anggotanya.
Bertanduk.
Putih warna bulunya (pada kibasy).
Jantan.
Sifat yang makruh pada binatang qurban:
Rabit telinganya.
Terpotong sedikit bahagian belakang atau depan telinganya.
Tidak mempunyai tanduk sejak asalnya.
Patah tanduk sebelah atau keduanya atau pecah bahagian tanduknya.
Tanggal sebahagian giginya disebabkan tua atau jatuh.
Kabur penglihatannya.
PERKARA SUNAT KETIKA BERQURBAN
Sunat menambat binatang yang hendak diqurbankan itu beberapa
hari sebelum disembelih.
Digantung tanda pada binatang yang hendak diqurbankan.
Dibawa dengan baik dan ihsan ketika ke tempat penyembelihan.
Disunatkan juga orang yang berqurban menyembelihnya.
Sunat dihadapkan ke arah qiblat ketika menyembelih qurban.
Sunat memilih binatang yang paling gemuk, terelok dan terbesar
untuk dijadikan qurban.
Sunat digunakan alat yang paling tajam dan diperbuat daripada
besi.
Setelah selesai disembelih maka sunat ditunggu sehingga binatang
yang disembelih itu sejuk dan semua anggota tidak bergerak lagi.
Sunat bagi mereka yang mahu melakukan qurban tidak bercukur
dan tidak memotong kukunya setelah tiba bulan Zulhijjah sehingga
telah selesai berqurban.
Binatang qurban sunat dibaringkan di atas rusuk kiri sebelum
dilakukan penyembelihan.
Sunat ketika sembelihan qurban dilakukan adalah seperti berikut:
Membaca basmalah.
Bersalawat ke atas Nabi Muhammad.
Binatang diarahkan ke arah qiblat.
Bertakbir sebelum atau selepas membaca basmalah.
Berdoa.
12. Orang yang berqurban hendaklah membaca
doa seperti berikut :
“Ya Allah, ini adalah nikmat yang datang dariMu dan
dengannya aku mohon untuk dapat mendampingiMu.”
13. Sunat wakil yang
melakukan sembelihan menyebutkan orang yang mewakilkannya seperti:
“Dengan nama Allah dan Engkau Yang Maha Besar, ini daripadaMu
dan untukMu. Terimalah Ya Allah daripada si pulan, si pulan.....”
PERKARA MAKRUH KETIKA BERQURBAN
Berlaku kasar kepada binatang yang hendak diqurbankan seperti
mengheret atau memukul semasa membawa ke tempat sembelihan atau
seumpamanya.
Memerah susu atau menggunting bulu atau mengambil sebarang
faedah dari binatang yang hendak dijadikan qurban.
Tidak menghadapkan ke arah qiblat semasa sembelihan dilakukan
.
Bercukur atau memotong kuku setelah tiba bulan Zulhijjah hingga
penyembelihan qurban selesai dijalankan.
Binatang yang telah dibeli untuk tujuan qurban adalah makruh
dijual kerana ia telah ditentukan untuk qurban.
HUKUM DAGING QURBAN
Qurban yang wajib iaitu yang dinazarkan ataupun yang ditentukan
sama ada dengan menyebut, “Ini adalah qurban”,
maka orang yang berqurban tidak boleh memakannya. Dia wajib menyedekahkan
semuanya sekali.
Anak kepada binatang qurban yang ditentukan juga, perlu disembelih
seperti ibunya, tetapi bezanya ia boleh dimakan kesemuanya oleh
tuan yang mengurbankannya kerana disamakan dengan hukum susu,
kerana tuannya harus meminum susu binatang qurban yang selebih
daripada anaknya walaupun perbuatan itu makruh.
Bagi qurban sunat, maka tuannya sunat memakannya,
iaitu yang afdhalnya dia hendaklah memakannya beberapa suap sebagai
mengambil berkat. Ini bersesuaian dengan firman Allah subhanahu
wata‘ala:
{ فَكُلُواْ مِنْهَا وَأَطْعِمُواْ الْبَآئِسَ الْفَقِيرَ }
Maksudnya:
“Dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang
qurban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin.”
(Surah Al-Hajj, 22:28)
Hadith yang diriwayatkan oleh Al-Bayhaqi pula ada menyebut
bahawa Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam telah
memakan sebahagian daripada hati binatang qurbannya. Hukum memakan
daging qurban pula tidak wajib, ini berdasarkan firman Allah subhanahu
wata‘ala:
{ وَالْبُدْنَ جَعَلْنَهَا لَكُم مِّن شَعَآئِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ }
Maksudnya:
“Dan Kami jadikan unta (yang dihadiahkan kepada fakir miskin Makkah
itu) sebahagian dari syi‘ar agama Allah untuk kamu; pada menyembelih
unta yang tersebut ada kebaikan bagi kamu.”
(Surah Al-Hajj, 22:36)
Dalam ayat ini Allah menjelaskan bahawa ia dijadikan untuk kita.
Setiap perkara yang dijadikan untuk manusia, maka dia diberi pilihan
sama ada mahu memakannya atau tidak.
Orang yang berqurban juga boleh menjamu kepada kalangan yang
kaya, tetapi tidak boleh diberi milik kepada mereka. Yang boleh
cuma dihantar kepada mereka sebagai hadiah yang mana mereka tidak
akan menjualnya atau sebagainya
.
Mengikut pendapat dalam qawl jadid, orang yang berqurban
boleh memakan sebahagian daripada qurbannya. Mengikut qawl
qadim pula harus memakan sebanyak separuh, manakala bakinya
hendaklah disedekahkan.
Sebahagian ulama’ berpendapat daging qurban dibahagikan
kepada tiga bahagian iaitu 1/3 daging disedekahkan dalam keadaan
mentah, 1/3 daging dimasak dan dibuat jamuan dan 1/3 daging dimakan
oleh orang yang berqurban.
Pendapat yang asah pula, adalah wajib bersedekah dengan
sebahagian daripada daging qurban walaupun sedikit kepada orang
Islam yang fakir walaupun seorang. Walaubagaimanapun, yang lebih
afdhal hendaklah disedekahkan kesemuanya kecuali memakannya beberapa
suap untuk mengambil keberkatan seperti yang telah dijelaskan.
Bagi qurban sunat pula, orang yang berqurban boleh sama ada
bersedekah dengan kulit binatang tersebut atau menggunakan sendiri,
seperti mana dia harus mengambil faedah daripada binatang itu
semasa hidupnya. Tetapi bersedekah adalah lebih afdhal. Bagi
qurban yang wajib pula, kulit binatang itu wajib disedekahkan.
Qurban juga tidak harus dibawa keluar dari negeri asalnya sebagaimana
yang ditetapkan dalam masalah membawa keluar zakat.
0 komentar:
Posting Komentar