Bab
9: Beriman Kepada Hari Kiamat
PERKARA-PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN BERIMAN KEPADA HARI KIAMAT
1. Ujian Kubur
Kita wajib beriman
dengan apa yang diberitahu oleh Rasulullah S.A.W. bahawa adanya ujian
kubur dan soalan yang diajukan oleh malaikat Munkar dan Nakir. Mereka
akan menanyakan manusia tentang Tuhannya, agamanya dan nabinya, Dalam
beberapa hadis yang sahih, Rasulullah S.A.W. memberitahu bahawa manusia
akan diuji di dalam kubur mereka dan para malaikat akan bertanya
kepadanya : Siapa tuhan kamu, apa agama kamu dan siapa nabi kamu? Orang
mukmin akan menjawab soalan itu dengan mengatakan : Tuhanku Allah,
agamaku Islam dan Nabi Muhammad S.A.W. ialah nabiku. Orang yang masih
dalam keraguan, maka dia akan mengatakan : Saya tidak tahu tetapi saya
pernah mendengar manusia mengatakan sesuatu tentangnya, lalu saya
menurut apa yang dikatakan. Lantaran itu dia dipukul dan diseksa dalam
kuburnya. Ada beberapa hadis yang berkaitan dengannya, antaranya ialah
hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim yang bermaksud :
“Apabila seseorang
hamba diletakkan di dalam kuburnya dan para pengiringnya berpatah
balik, maka sesungguhnya dia mendengar bunyi tapak kasut mereka. Pada
ketika itu datanglah dua malaikat lalu mereka mendudukkannya. Mereka
berkata kepadanya : Apa yang hendak kamu katakan mengenai lelaki ini?
Orang Mukmin akan mengatakan : Saya mempersaksikan bahawa dia adalah
pesuruh Allah dan rasul-Nya. Lalu dikatakan kepadanya : Lihatlah tempat
duduk kamu di dalam neraka telah digantikan dengan tempat duduk di
dalam syurga. Nabi Muhammad memberitahu : Lalu dia melihat kedua-dua
tempat itu. Orang Munafik dan orang kafir, maka dikatakan kepada mereka
: Apa yang hendak kamu katakan mengenai lelaki ini? Lalu dia menjawab :
Saya tidak tahu, tetapi saya pernah mengatakan sepertimana yang
dikatakan orang lain. Maka dikatakan kepadanya : Memang kamu tidak
mengerti dan tidak memahami. Dia pun dipukul dengan alat pemukul
daripada besi dengan satu pukulan sehingga dia menjerit di mana
jeritannya dapat didengar oleh sesiapa sahaja yang ada berdekatan
kecuali jin dan manusia.”
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
2. Azab Kubur dan Nikmatnya
Kita juga wajib beriman
tentang adanya azab kubur dan nikmatnya sebagaimana yang dinyatakan
oleh Rasulullah S.A.W. Azab kubur dikenali sebagai alam barzakh. Alam
barzakh ialah suatu kehidupan di antara kehidupan di dunia dan di
akhirat dan merupakan alam bagi orang yang telah meninggal dunia
sementara menunggu hari kebangkitan serta alam yang memisahkah di
antara alam dunia dengan alam akhirat. Keterangan tentang adanya seksa
kubur ada dinyatakan dalam Al-Quran dan Al-Sunnah. Hadis-hadis mengenai
azab kubur sangat banyak dan sampai ke tahap mutawatir. Imam Nawawi
mengatakan bahawa ketahuilah menurut mazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah,
azab kubur merupakan suatu yang pasti dan banyak dalil yang telah
dikemukakan sama ada melalui ayat Al-Quran atau hadis sahih. Dari segi
logiknya adalah tidak mustahil mengembalikan kehidupan pada sebahagian
daripada tubuh yang telah mati lalu menyeksanya dan memandangkan
kewujudan azab ini tidak boleh disangkal oleh akal apatah lagi dengan
sokongan dalil-dalil syarak, maka menjadi kewajipan bagi kita untuk
menerima dan beriktikad dengannya. Dalam Al-Quran, Allah S.W.T
berfirman di dalam surah Ghafir ayat 45-46 :
Maksudnya : “Dan
Firaun berserta kaumnya dikepung oleh azab yang amat buruk. Mereka
dinampakkan neraka pada pagi dan petang dan pada hari terjadinya kiamat
dikatakan kepada malaikat : Masukkan Firaun dan kaumnya ke dalam azab
yang sangat keras.”
(Surah Ghafir : 45-46)
Di antara hadis-hadis
yang menunjukkan tentang azab kubur ialah seperti hadis yang
diriwayatkan oleh Muslim daripada Zaid bin Thabit r.a. Maksudnya :
“Ketika Nabi
Muhammad S.A.W. berada di tembok Bani Najjar di atas binatang
tunggangannya dan kami berada bersamanya, tiba-tiba tembok itu runtuh
dan hampir mengenainya. Tiba-tiba didapati beberapa kubur sebanyak
enam, lima atau empat kubur. Lalu Rasulullah S.A.W. bersabda :
“ Siapakah yang mengetahui tentang penghuni kubur ini?” Seorang
lelaki menjawab : “Saya mengetahuinya.” Nabi bertanya : “Bilakah mereka
mati?” Lelaki itu menjawab : “Mereka mati semasa dalam kesyirikan.”
Lalu baginda bersabda : “Sesungguhnya umat ini sedang menerima ujian
dalam kubur mereka, andaikata mereka tidak dikebumikan nescaya aku akan
berdoa kepada Allah supaya memperdengarkan kepada kamu azab kubur yang
sedang aku dengar ini.” Kemudian baginda menghadap ke arah kami sambil
bersabda :“Mohonlah perlindungan dengan Allah daripada seksaan neraka.”
Para sahabat berkata : “Kami memohon perlindungan dengan Allah
daripada azab neraka.” Nabi bersabda : “Mohonlah perlindungan dengan
Allah dari azab kubur.” Para sahabat berkata : “Kami memohon
perlindungan kepada Allah daripada azab kubur.” Nabi bersabda :
“Mohonlah perlindungan dengan Allah daripada fitnah yang ketara dan
tersembunyi. Para sahabat berkata : “Kami memohon kepada Allah daripada
fitnah yang ketara dan tersembunyi.” Baginda bersabda lagi : “Mohonlah
perlindungan dengan Allah daripada fitnah al-Masih Dajal.” Para sahabat
berkata : “Kami memohon perlindungan dengan Allah daripada fitnah
al-Masih Dajal.”
(Riwayat Muslim)
Setiap orang mati yang
layak menerima azab berdasarkan amalan buruknya, sama ada dia
dikuburkan atau tidak, maka roh dan jasadnya akan menerima azab
sebagaimana yang dikenakan kepada orang yang berada di dalam kubur.
3. Tanda-tanda Kiamat
Kita wajib beriman
bahawa hari kiamat pasti datang. Masa berlaku hanya Allah
mengetahuinya. Allah tidak memberitahu seseorang pun sama ada manusia
biasa mahupun para rasul-Nya. Tiada seorang pun yang berupaya
mengetahui baki umur dunia yang masih tinggal kecuali Allah S.W.T. Kita
wajib beriman dengan tanda-tanda kiamat yang merangkumi tanda-tanda
kecil dan tanda-tanda besar kerana ia adalah sebahagian daripada
beriman kepada hari kiamat. Dan sesungguhnya, Allah S.W.T. mengadakan
pelbagai tanda kiamat untuk menunjukkan bahawa hari kiamat itu sudah
hampir dan sudah dekat. Berdasarkan firman Allah S.W.T di dalam surah
Muhammad ayat 18 :
Maksudnya : “Kiranya
golongan yang ingkar masih tidak mahu menerima peringatan yang diberi
kepadanya, maka tidak ada lagi yang mereka tunggukan melainkan saat
kiamat yang akan datang kepada mereka secara mengejut kerana
sesungguhnya telah lahir tanda-tanda kedatangannya, kalaulah demikian,
maka bagaimanalah mereka dapat menerima peringatan yang diberi kepada
mereka apabila saat kiamat itu datang kepada mereka?.”
(Surah Muhammad : 18)
4. Permulaan terjadinya kiamat
Kita wajib beriman
dengan peristiwa-peristiwa kiamat sebagaimana yang disebutkan dalam
Al-Quran terutamanya yang terdapat dalam surah Al-Takwir dan Al-Infitar.
Keseluruhan ayat-ayat Al-Quran yang menyentuh tentang kejadian kiamat
menunjukkan bahawa permulaan kiamat ialah dengan berlakunya perubahan
umum terhadap alam ini. Langit akan terbelah, bintang-bintang
berguguran dan planet-planet berlanggaran sesama sendiri serta kejadian
lain.
Segala sesuatu akan
menjadi musnah dan apa sahaja yang dikenali oleh manusia akan
dimusnahkan kewujudannya. Allah S.W.T. berfirman di dalam surah Ibrahim
ayat 48 :
Maksudnya : “Pada
hari bumi diganti dengan bumi yang lain dan demikian pula langit dan
mereka semuanya (di padang Masyhar) berkumpul menghadap ke hadrat Ilahi
yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.
5. Peristiwa kebangkitan
Selepas berlakunya
tiupan sangkakala yang kedua, kita wajib beriman bahawa Allah S.W.T.
akan mengembalikan kehidupan kepada setiap yang mati. Inilah hari yang
dikenali sebagai hari kebangkitan iaitu pengembalian roh dan jasad
manusia sebagaimana halnya semasa mereka di dunia.
6. Mahsyar
Kita beriman bahawa
peristiwa pengumpulan akan berlaku selepas para makhluk dikeluarkan
dari kubur-kubur mereka. Allah S.W.T. berfirman di dalam surah Maryam
ayat 85-86 :
Maksudnya : “Ingatlah
hari ketika Kami mengumpulkan orang-orang yang bertakwa kepada Tuhan
yang Maha Pemurah sebagai perutusan yang terhormat. Dan Kami akan
menghalau orang-orang yang derhaka ke neraka Jahanam dalam keadaan
dahaga.”
(Surah Maryam : 85-86)
Al-Hasyr bermakna keadaan manusia yang
dihalau ke suatu tempat. Tempat itu ialah tempat mereka berhenti
menunggu untuk dijatuhkan hukuman. Setelah manusia dibangkitkan, Allah
menyuruh malaikat-Nya menghalau mereka ke suatu tempat penantian di
mana ketika itu mereka dalam keadaan sebagaimana kejadian pertama yakni
tidak berkasut, tidak berpakaian dan tidak berkhatan. Dalam sebuah
hadis yang diriwayatkan daripada Aisyah, beliau menyebutkannya yang
bermaksud :
“Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda :
Manusia akan dikumpulkan pada hari kiamat dalam keadaan berkaki ayam,
bertelanjang dan tidak berkhatan. Aku bertanya : Wahai Rasulullah,
adakah sebahagian mereka melihat kepada sebahagian yang lain?
Rasulullah menjawab : Wahai Aisyah, keadaan pada hari itu lebih dahsyat
daripada mereka memperhatikan antara satu sama lain.”
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
7. Pembalasan amalan
Kita wajib beriman
dengan adanya pembalasan terhadap segala amalan pada hari kiamat.
Kesemua manusia akan diberikan balasan yang setimpal terhadap segala
yang mereka lakukan semasa di dunia. Allah berfirman di dalam surah
Al-Nur ayat 25 :
Maksudnya : “Di
hari itu, Allah akan memberi mereka balasan yang setimpal dan tahulah
bahawa Allahlah yang benar lagi yang menjelaskan segala menurut hakikat
yang sebenarnya.”
(Surah Al-Nur : 25)
Bab
9: Beriman Kepada Hari Kiamat
8.Persemukaan dan Perhitungan (Hisab)
Kita beriman bahawa
pembalasan terhadap manusia berlaku setelah perbicaraan yang adil.
Setiap manusia akan bersemuka dengan Tuhannya, lalu mereka diminta
memberikan alasan terhadap segala amalan mereka. Mereka akan didedahkan
perihal segala pekerjaan yang mereka lakukan semasa di dunia. Mereka
akan membaca sendiri kitab-kitab catatan amalan mereka. Lantaran itu,
kita wajib beriman tentang adanya persemukaan, hisab dan pembacaan
kitab catatan amalan. Apa yang dimaksudkan dengan penghisaban ialah
perincian yang dilakukan oleh Allah S.W.T. terhadap hamba-hamba-Nya
sebelum mereka beredar dari Masyhar. Ia meliputi perincian terhadap
tindak perbuatan, kata-kata dan iktikad mereka sama ada yang baik
mahupun yang buruk. Ini berlaku setelah manusia melihat sendiri kitab
catatan mereka.
9. Al-Haudh (Kolam)
Kita wajib beriman
dengan apa yang diberitahu oleh Nabi Muhammad S.A.W. tentang Al-Haudh
(Kolam) yang merupakan anugerah Allah kepada baginda dan umatnya. Banyak
hadis yang sahih menceritakan tentangnya sehingga sampai ke tahap
mutawatir. Orang yang pertama sekali melalui kolam itu ialah Nabi
Muhammad S.A.W. kemudian diikuti oleh umatnya. Orang kafir dan ahli
maksiat serta yang melakukan dosa besar akan diusir dari melalui kolam
itu. Sabda baginda yang bermaksud :
“Akulah orang yang
mendahului kamu ke kolam (al-Haudh). Barang siapa yang melaluinya, dia
akan dapat minum dan barang siapa meminumnya tidak akan haus
selama-lamanya. Kelak akan melaluinya satu kaum yang aku mengenali
mereka dan mereka mengenali aku, kemudian didindingkan antara aku
dengan mereka. Nabi S.A.W. berkata : Sesungguhnya mereka itu umatku.
Lalu dikatakan : Sesungguhnya kamu tidak tahu apa yang mereka lakukan
setelah kamu tiada. Akupun mengatakan : Jauhlah, jauhlah bagi mereka
yang mengubah ajaranku setelah aku tiada.”
(Riwayat Muslim)
10. Mizan
Kita wajib beriman
bahawa amalan-amalan manusia yang baik dan buruk akan ditimbang pada
hari kiamat dengan satu penimbang yang disebut sebagai mizan. Ini
bertujuan memperlihatkan keadilan-Nya. Allah berfirman di dalam surah
Al-Anbiya’ ayat 47 :
Maksudnya : “Kami
akan memasang timbangan yang tepat pada hari kiamat, maka tiadalah
dirugikan seseorang walau sedikit pun. Dan jika (amalan itu) hanya
seberat biji sawipun, pasti Kami akan mendatangkan pahalanya dan
cukuplah Kami sebagai pembuat perhitungan.”
(Surah Al-Anbiya’ : 47)
Berlakunya timbangan
amal setelah selesainya penghisaban. Ini kerana mizan bertujuan
menjatuhkan hukuman sementara hisab bertujuan membuktikan segala amalan
yang pernah dilakukan. Namun begitu, para nabi, para malaikat dan
sesetengah manusia tidak dilakukan timbangan amal kepada mereka.
11. Sirat
Selepas hisab dan
mizan, manusia akan beredar untuk melintasi sebuah jambatan yang
direntangkan di atas neraka Jahanam. Jambatan ini dikenali sebagai
sirat. Kesemua manusia tidak terkecuali seorangpun akan melintasi
sirat. Mereka termasuklah golongan para nabi dan lain-lainnya. Ada di
kalangan mereka yang melintasinya dengan cepat seperti kilat, angin,
kuda, berlari dan ada yang merangkak. Ini berlaku berdasarkan amalan
masing-masing. Di antara mereka ada yang selamat sehingga ke
penghujungnya dan ada yang tergelincir ke dalam neraka Jahanam.
12. Syurga dan Neraka
Kemuncak dari peristiwa
yang dilalui semasa kiamat ialah syurga dan neraka. Ia diciptakan
untuk menjadi tempat pembalasan baik dan buruk. Syurga ialah Tempat
pembalasan yang dipenuhi dengan nikmat yang kekal abadi yang
disediakan oleh Allah untuk hamba-hamba-Nya yang beriman dan beramal
soleh selepas mereka dibangkitkan semula pada hari akhirat. Neraka
pula ialah tempat balasan seksa yang kekal abadi di akhirat yang
disediakan oleh Allah kepada orang kafir dan orang Islam yang
melakukan dosa. Kewujudan syurga dan neraka mendahului kewujudan mereka
yang bakal menghuninya. Ia kekal dan tidak akan dibinasakan. Syurga
dan neraka merupakan tempat pembalasan yang abadi dan para penghuninya
tidak akan mati selama-lamanya. Rasulullah S.A.W. bersabda yang
bermaksud :
“Apabila ahli
syurga telah masuk ke dalam syurga dan ahli neraka masuk ke dalam
neraka, dibawalah mati sehingga diletakkan di antara syurga dan neraka,
kemudian mati itu disembelih. Lalu seorang penyeru menyeru : Wahai
ahli syurga, tidak ada mati. Wahai ahli neraka, tidak ada mati. Maka
bertambahlah kegembiraan ahli syurga dan bertambahlah kesedihan ahli
neraka.”
0 komentar:
Posting Komentar