Sentiasa
ada, kekal ada dan tiada akhirnya Allah s.w.t . Pada hakikatnya
ialah menafikan ada kesudahan bagi wujud Allah Ta'ala. Adapun
yang lain daripada Allah Ta'ala , ada yang kekal dan tidak
binasa Selama-lamanya tetapi bukan dinamakan kekal yang
hakiki ( yang sebenar ) Bahkan kekal yang aradhi ( yang
mendatang jua seperti Arasy, Luh Mahfuz, Qalam, Kursi, Roh,
Syurga, Neraka, jisim atau jasad para Nabi dan Rasul ).
Perkara
–perkara tersebut kekal secara mendatang tatkala ia
bertakluq dengan Sifat dan Qudrat dan Iradat Allah Ta'ala
pada mengekalkannya. Segala jisim semuanya binasa melainkan
'ajbu Az-zanabi ( tulang kecil seperti biji sawi letaknya
di tungking manusia, itulah benih anak Adam ketika bangkit
daripada kubur kelak ). Jasad semua nabi-nabi dan jasad
orang-orang syahid berjihad Fi Sabilillah yang mana ianya
adalah kekal aradhi jua. Disini nyatalah perkara yang diiktibarkan
permulaan dan kesudahan itu terbahagi kepada tiga bahagian
:
1)
Tiada permulaan dan tiada kesudahan iaitu zat dan sifat
Alllah s.w.t.
2) Ada permulaan tetapi tiada kesudahan iaitu seperti Arash
, Luh Mahfuz , syurga dan lain-lain lagi.
3) Ada permulaan dan ada kesudahan iaitu segala makhluk
yang lain daripada perkara yang diatas tadi ( Kedua ).
|
0 komentar:
Posting Komentar